lördag 19 februari 2011

No shit Sherlock!

Det är inte direkt svårt att ta del av Sherlock Holmes värld just nu. SVT har precis visat det sista avsnittet av en hyllad BBC-serie där vi återigen har fått följa världens mest kända gåtknäckare fast nu transporterad till modern tid. Det var förvånansvärt lätt att köpa bilden av Sherlock Holmes med mobiltelefonen i högsta hugg, kryssande genom taxibilarna på Londons gator med en avmätt Watson i hälarna och pistolkulorna vinande runt huvudet. (Fler avsnitt håller på att spelas in, kan jag meddela alla de som liksom jag höll på att få dåndimpen av cliffhangern i sista avsnittet.) Snart har också den andra Hollywood-filmen, med Robert Downey JR i rollen som vår kvicktänkta assisterande detektiv, premiär. 

Den uppdaterade Sherlock i BBC-version har bytt ut morfinberoende
mot nikotinplåster och är en riktig it-nörd.














Att komma över Arthur Conan Doyles böcker är däremot inte lika lätt. En sökning på svenska titlar på bokia.se ger tre träffar (varav en har titeln ”Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår”). Bakhåll har gett ut en volym med 56 noveller: ”Sherlock Holmes versus professor Moriarty”. Novellerna är bäst tycker jag. Som ung bokslukare brukade jag låna novellerna inlästa på kassett på biblioteket. Banden rullade varma i min bergsprängare. 

Den som gillar att läsa på engelska får lätt tag i en massa utgåvor. Men det är helt rätt tid för något förlag att trycka upp de samlade verken igen, jag tror att ett merbegär har väckts hos fler än mig. Jag kan till och med tänka mig att införskaffa en piffig Deer Stalker med värmande öronlappar så här inför våren. 

Sherlock Holmes porträtteras oftast med en Deer Stalker,
förstoringsglas och massor av tweed.
Lyssnade på P1 häromdagen där de intervjuade en av Sveriges största Sherlock-nördar tillika medlem av The Beacon Society. Han berättade i programmet att böckerna om Sherlock Holmes är fulla av märkliga fel. Till exempel att Watsons skottskada ibland sitter i benet och andra gånger i knät. I vissa böcker har Watson en fru och i andra är han ogift. 

Det låter underbart! Jag kan knappt vänta tills jag kan sitta med förstoringsglaset över böckerna och leta fel. Sen ska jag lista dem, kartlägga mot Arthur Chonan Doyles liv, dechiffrera gåtan, och skriva romanen "Sherlockkoden".

Katarina Monikander
Bokia Killbergs Jägersro

1 kommentar:

  1. Den boken ser vi verkligen fram emot att läsa. Riktigt bra bokidé!

    SvaraRadera