måndag 21 mars 2011

Gillar Gilla Böcker skarpt





Nystartade bokförlaget Gilla Böcker har verkligen lyckats imponera på mig såhär långt. Inte nog med att de gav ut en av förra årets absolut bästa ungdomsromaner: ”Himlen börjar här” av Jandy Nelson. De kammade dessutom hem Augustpriset i ungdomsklassen för ”Här ligger jag och blöder” av Jenny Jägerfeld. När jag nu läst Sara Ohlssons nyutkomna ”Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag” kan jag inte säga annat än: Stabilt, Gilla! I fortsättningen kommer jag att försöka läsa allt som ges ut på det här förlaget.


”Jag är tyvärr död…” (fantastisk titel) handlar om 17-åriga Olivia som blivit dumpad av sin ”perfekta” pojkvän John. Alla kan väl minnas den förtvivlan med vilken den första kärleken tar slut, och Sara Ohlsson skildrar Olivias vånda – att om vartannat försöka förstå, få honom tillbaka och gå vidare – på ett sätt som gör att jag kastas tillbaka till mina egna tonår. Ofta märker jag att jag tänker ”jamen, preciiis så var det”. Precis så förvirrad och övergiven och okontrollerbar kan man känna sig. För Olivia blir vägen bort från John kantad av fyllor, tillfälligt sex och längtan efter bekräftelse, men här finns inget moraliserande aja-baja. Snarare väcker det frågan om det kanske finns fler än ett sätt att vara. Att det inte behöver vara rätt eller fel, svart eller vitt. När John inte längre står bredvid måste Olivia börja se sig själv genom sina egna ögon. Kanske kan man bara med bokens ord få ”skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt”.

Boken är uppdelad i kortare reflektioner och längre berättande sjok, allt i jag-form. Det går väldigt snabbt att läsa, språket är rakt på sak, och jag är klar samma kväll som jag börjar. Jag hade roligt tillsammans med Olivia och hennes kompisar och lite saknad känner jag allt. Men samtidigt är jag otroligt glad att jag slipper vara 17 igen.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar