tisdag 12 april 2011

Vill du veta hur det går till att skriva en bok?



 Inför släppet av författaren Suzanne Mortensen femte bok i den populära Dickens detektivbyrå undrar Bokboxen hur det går till när man skriver en bok.

Suzanne har som bekant skapat bokserien om den världsberömda detektiven Clara Dickens som löser kluriga mysterier tillsammans med två modiga barn och en spårhund i Åhus. Hon har erfarenhet av att skriva flera böcker och därtill arbetar hon på ett bibliotek, hon kan alltså en del om böcker!


Suzanne berättar:
Författare har olika knep, vanor och metoder. Jag skriver på måndagar och tisdagar när jag är ledig från mitt arbete på Malmö stadsbibliotek. Jag börjar alltid en berättelse med att bestämma hur många kapitel det ska vara och vad de i stora drag bör innehålla. Det kallas för synopsis och blir ett gott stöd för mig under arbetets gång.

Jag skriver bäst på morgonen när jag är utvilad. En kopp kaffe och en synonymordbok för att variera språket finns alltid på skrivbordet. Helst ska det vara lugnt och tyst i huset. Då går det lättare att samla tankarna. Efter ett par timmar är det dags för en uppiggande promenad och lunch. Om det inte finns några andra plikter som väntar på eftermiddagen tar jag ett skrivpass till eller passar på att ta reda på fakta som behövs till boken. Det gäller ju att ”ljuga” trovärdigt.

Vad krävs mer för att författa? Fantasi förstås, men också tålamod och uthållighet. Skrivandet kan gå trögt i perioder. Belöningen kommer när det lossnar igen. Jag hittar inspiration i vardagen och i andra böcker.

Vill du börja skriva? Du kan starta på egen hand, gå en skrivarkurs, eller slå dig ihop med vänner som har samma intresse. Det har getts ut många handböcker i att skriva som kan vara till god hjälp. Fråga i bokhandeln eller på biblioteket. Skrivtips finns även på nätet. Läs böcker! Det sätter igång inspirationen, ökar ditt ordförråd och ger dig tillfälle att studera hur andra författare gör. Härma inte! Lyssna till din inre röst och berätta på ett sätt som känns naturligt för dig.

Det är inte lätt att bli publicerad. De flesta författare får göra flera försök innan de lyckas men ge inte upp om du verkligen vill. Du har allt att vinna.

Nu kommer jag ut med min femte bok. Den heter Papegojmysteriet och handlar om en fågel som försvinner från sin ägare. Har papegojan flugit vilse, rymt eller stulits av skurkar? Detektiverna måste följa många ledtrådar och spår innan de till slut hittar fram till gåtans lösning.

För att bli en bra detektiv krävs precis som för att bli en bra författare, mycket tålamod, hårt arbete och fantasi!


Suzanne Mortensen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar