fredag 21 oktober 2011

Bokhandlarna svarar: Vilken bok tycker du ska få Augustpriset?

I måndags presenterades böckerna som nominerats till årets Augustpris. Men vilken bok tycker Bokboxens bokhandlare förtjänar att få Sveriges största litterära utmärkelse? Nomineringarna hittar du här. Och vem som slutligen tar hem vinsten avslöjas på Augustgalan den 21 november.


Eva Killberg:


Strindberg gjorde Siri von Essens liv till ett drama, ett tragiskt sådant. Och Lena Einhorn gjorde detta liv levande i sin roman Siri. Nog vore det en underbar revansch - och välförtjänt - om just Siri fick Augustpriset 2011.









Johan Zillén:

Sjävklart håller jag på min favorit - Benke - och hans Rekviem för John Cummings. Gabba Gabba Hey! Men jag misstänker att kritikerfavoriten Bannerhed plockar hem det.

På barn- och ungdomsfronten hade det ju varit kul om Cirkeln av Strandberg & Bergmark-Elfgren fick vinna. Tycker juryn kanske att den är för kommersiell? Det är ju nästan alltid någon obskyr bilderbok om gummor i skogen som pratar med granar och förvarar ädelstenar under stortånageln som brukar vinna. Gissar på: Vita streck och Öjvind.

Fackbok: Alla Monster måste dö av Bärtås & Ekman. Mycket bra bok om Kalle Anka-diktaturen Nordkorea. Garderar med Åsbrink.


Susanna Mattsson:

Trots att jag tycker att jag läser hela tiden har jag läst alldeles för få av årets nominerade böcker. Men jag slår till på Amanda Svenssons Välkommen till den här världen (älskade hennes Hey Dolly), trots att jag ännu inte hunnit läsa den. Med brasklappen att få ändra mig till Reqviem för John Cummings ifall jag mot förmodan inte skulle uppskatta Svenssons bok så mycket som jag är övertygad om att jag kommer att göra.

Bland fackböckerna har jag skam till sägandes dålig koll, så jag får passa.

På barn- och ungdomsboksfronten tror jag på Cirkeln,(det förvånar väl ingen med tanke på vad jag tyckte om den) men den behöver ju knappast en försäljningsskjuts så jag hoppas även lite på Jessica Schiefauers Pojkarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar