tisdag 4 oktober 2011

Bror och syster bakom höstens bästa (?)

Ibland kan man bara inte välja. "Det här måste vara höstens bästa roman" tänker jag, när jag slår igen Lena Einhorns Siri. Hennes roman är baserad på det verkliga mardrömsäktenskapet mellan Siri von Essen och August Strindberg. Och den gör mig totalt engagerad och upprörd, de där dagarna jag lever med unga Siri som lämnar allt för den karismatiske men galne författaren. Geniet gjorde hennes liv till ett långt drama.

Höstens bästa?

Men så får jag Stefan Einhorns första roman i min hand. Och läser och blir djupt berörd av historien om hur förintelsen fortfarande sätter spår i människors liv, hur mördade familjemedlemmar fattas om länkar i en trasig kedja. Upplägget är genialt, med de inblandade som berättar sin version om det som hände i Lodz i Polen och efteråt. "Det här måste vara... " tänker jag igen. Men - varför välja när man kan läsa båda!

Höstens bästa?

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Bokia Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar