fredag 2 december 2011

En handfull läsning

Jag trodde det faktiskt inte, men direkt när vi fick in våra första excess-böcker häromdagen (excess = Pocketförlagets nya satsning på miniformat enligt holländsk modell) drabbades jag av akut habegär. För de ligger faktiskt himla fint i handen eller fickan, helt litet och nätt. Men ändå med lagom tyngd och pondus. Och pappret är mycket finare än i en pocket, lite som i en psalmbok, glatt och prassligt. Plus att pärmarna inte slår igen av sig själv utan boken stannar fint uppslagen på den sida man vill läsa.

Jag var skeptisk innan, hela formatet kändes liksom lite sökt... Men nu hör jag mig själv tänka "men får jag inte lite kramp av att hålla pocketboken ändå?". Synd bara att urvalet är så begränsat. Hittills finns bara tio titlar i tryck. Och bland dem har jag redan läst det jag vill läsa. Blir att ge sig till tåls och hoppas att det dyker upp några riktiga fullträffar till nästa släpp.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar