måndag 19 december 2011

"Gå sönder, gå hel" av Sofia Nordin


Lena lever ett liv på flykt, i skogen och sedan i staden, med ett litet barn tätt, tätt tryckt intill bröstet. Först är det sommar, sedan blir det vinter, kallt. De bor under presenningar, i källarförråd. Efter ett tag vet Lena inte längre vad det är hon flyr ifrån, bara att hon måste hålla sig undan. Hon och barnet. Och hon är bra på det. Ingen ska hitta dem.

Även Anna flyr. I den perfekta villan i förorten, med sin vanliga, vanliga man Anders, deras två normala hundar och deras två alldeles normala barn. Ändå måste Anna hela tiden hålla sig undan, stänga av det som är Anna, alla starka känslor, allt som påminner om förr.

Lena och Anna, två liv som flätas samman, som hör obönhörligt samman. Två förutbestämda öden. För det kan bara sluta på ett sätt. Eller? Det finns flera sätt att gå sönder på, men hur går man hel?

Sofia Nordins roman Gå sönder, gå hel är en riktig bladvändare. Kapitlen om Lena och Anna varvas och jag läser febrigt snabbt. Måste veta hur det går. En thriller utan mord och sammansvärjningar, mitt i vardagen, två till synes helt olika öden, skilda åt bara genom en blinkning, en slump, mitt i ett Sverige man känner igen. Romanen är också ett utforskande av identiteter, tvillingmotiv, paralleller. Kan man låtsas så mycket så att det man låtsas blir sant? Går det att förändra sin värld, sitt liv, sin identitet med viljan? Och om det går, vad blir resultatet - ett lyckligt slut? Det finns många möjliga svar i boken, men inga sanningar slås fast. Och jag gillar det.

Gå sönder, gå hel är det första jag läser av Sofia Nordin. Jag har tidigare stått och fingrat på hennes ungdomsromaner (hon har Augustnominerats både för Natthimmel och Det händer nu) och det här har definitivt givit mig mersmak. Räkna med fler rapporter om Nordin här i bloggen framöver.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar