torsdag 23 februari 2012

"Vi håller på med en viktig grej"



Jag tror att jag hörde Spice Girls låt Wannabe för första gången i Tryck till på tv. De blev totalsågade, ingen i panelen trodde att de skulle slå. Det var 1996, jag satt nedhasad i soffan i det minimala tv-rummet i mitt kollektiv på Vasaplatsen i Göteborg och gjorde det vi gjorde bäst i mitten av 90-talet, slackade framför ZTV i väntan på att det skulle hända någonting exceptionellt.

Sara Hansson var tio år 1996. För huvudpersonen i hennes strålande självbiografiska seriealbum Vi håller på med en viktig grej är Spice Girls någonting helt annat än tillfällig förströelse. För henne är det exceptionellt. Hon upptäcker också Spice Girls på tv, i Bullen (hon har bara de tråkiga kanalerna hemma). De väcker något inom henne, något hon inte visste att hon längtat efter. Nästa dag knyter hon, trots sin pappas trötta förmaningar, upp tröjan så att naveln syns och skriver SPICE GIRLS över hela armen innan hon går till skolan. Och så börjar hon för första gången prata med Rebbe i sexan.

Spice Girls blir kittet mellan Sara och Rebbe (Sara gillar Geri mest, Rebbe Mel C). De klär ut sig, sminkar sig, hittar på grymma danser. Men det här är en bok om mycket mer än idoldyrkan. Det handlar om livsviktig vänskap, och det är så fint och på pricken att jag blir alldeles lycklig. Styrkan och friheten man hittar tillsammans med sin bästis när man är elva år. Wow. Men också möjligheten att vara svag och rädd, och kunna trösta varandra. Äkta girl power. Allt finns här.

När jag var elva hette min bästis Anna. Vi umgicks jämt. Vi älskade Madonna. Jag hade den snygga Like a virgin-planschen ovanför sängen. Den var så vacker och väldigt spännade. Mamma fnysningar åt att Madonna typ bara hade korsett på sig bevisade bara att hon såklart att hon inte fattade någonting. Anna och jag brukade klä ut oss och turas om att vara Madonna och hennes kompis Susan (vi hittade på henne efter att ha sett Susan var är du? ett kreativt sätt att lösa problemet med att Madonna till skillnad från Spice Girls är soloartist). Vi rökte intensivt (torra spaghettistrån) och mimade i hopprep. Vi höll föredrag om Madonna på musiken i skolan. Det var som en berusning. Känslan kommer tillbaka med förnyad kraft när jag läser Vi håller på med en viktig grej. Det är verkligen på pricken. Så himla fint.



So I'll tell you what i want...

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

PS. Madonna - The illustrated biography finns med bland böckerna på årets bokrea. Inget om Spice Girls dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar