torsdag 31 maj 2012

Bokinformationsdagarna, sammanfattning:

Efter tre fullspäckade dagar av information, mingel, författarträffar, mer information, mer mingel, mer författarträffar... så är huvudet minst sagt fullt. Men oj, oj, oj vad mycket spännande böcker som kommer ut framöver. Självklart kommer vi att ge en massa tips här i Bokboxen, men jag börjar med en sammanfattning (och passar på att ursäkta den sunkiga bildkvalitén - ljussättningen var inte den bästa. Inte min kamera heller). Så här kommer den:  Bokinformationsdagarnas...

Mest rörande: När Clara på Aktiv insäljning blev så rörd av handlingen nästan började gråta under pitchen av Adams arv.

Modespaning: Bonnierförfattarna Jens Lapidus och Mons Kallentoft tävlade om de mest välputsade skorna.


Kallentoft. Mest välputsad?

Äntligen!: Lev Grossmans The Magicians kommer på svenska. Som jag hoppats! Magikerna släpps i september. Missa inte!

Metal: Anders Tegners biografi om Yngwie Mamsteen får hård konkurrens av pekboken Pek Heavy. Enligt utsago tål den eld, sprit och yxhugg. Komplett med dolda, satanistiska budskap.


Yngwie who? Yngwie fxxxing Malmsteen - that's who!


Kändis: Även här stenhård konkurrens mellan Tommy Körberg som släpper sin självbiografi och Lasse Berghagen som romandebuterar med Flakmopedisten. Att döma av hur många som ville bli fotograferade i hans knä under tisdagens middag får nog Berghagen anses vara vinnaren (sånger sjöngs till hans ära, så - ja).

Poppis.


Sensation: JK Rowlings återkomst! Den här gången skriver hon för vuxna. Hemlighetsmakeriet kring boken är (såklart)stenhårt, men skådeplatsen kommer i alla fall att vara en liten ort på engelska landsbygden. Den 27 september får vi veta mer.

Citat: Även här var konkurrensen hård mellan Martin Widmarks "Jan Guillou kan ju vara en alldeles utmärkt författare utan att jämföras med mig." (apropå att jämföras med Jan G.) och Karolina Ramqvists "Döttrarnas revolt blir den nya kvinnoarten, varken vacker eller intelligent." (apropå kvinnorollen).

Snyggaste scenografi: Bonniers trädgårdssoffa. Men svårt att se om man satt längre bak än rad tre.


Trädgårdsmys.



Besvikelse: Att Jonas Gardell var magsjuk och inte kunde komma och presentera sin nya roman. Som jag ju är extremt peppad på.

Roligast: Stå upp-komikern Karin Adelsköld som kommer ut med boken Våga stå upp i sommar. Eller var det Christer Lundberg (från Christer i P3) när han presenterade sin Gräspojken? Svårt att avgöra.

Mest angenäma problem: Att försöka frakta hem alla gratisböcker som förlagen kastat på oss under tre dagar.

Och var är boktipsen då? Oroa er inte. De kommer.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro


5 kommentarer:

  1. Låter underbart! J.K. Rowling och Lev Grossman är jag taggad på.
    Coh citatet om Guillou var fantastiskt XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Eller hur! Och jag supergillade Tha Magicians när jag läste den, även om det är frisk inspirerat av (stulet från??) Harry P Och Narnia.

      Radera
  2. Mest rörande - Måste ju ha varit Johan Hedenberg!
    Han blev ju så tagen att han fick avbryta t.o.m.
    Jag ska def. läsa "Lill-Tarzan å Jag".
    #FortfarandeHässelbykilleiHjärtat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, var stressad när jag skrev och fick inte med Hedenbergs gråt. Den var också mycket rörande. Jag ska också läsa. Tack vare gråt. Så lättköpt är jag. Fäll en tår och du har mitt öga.

      Radera