lördag 5 maj 2012

"Näste Stieg Larsson"... igen




Jag läser en helsickes massa deckare.

Egentligen har jag alltid föredragit romaner, biografier och rysare men när en så stor del av vårt utbud i butikerna består av folk som slås ihjäl/hängs/styckmördas/kvävs med en ihoprullad Aftonbladet på Gotland (vanligtvis) blir man liksom tvungen att sätta sig in i det.

Vad har jag då svårt för? Utan att nämna några namn (don’t bite the hand that feeds) kan jag väl erkänna att småputtriga ”Morden i Midsomer”-kriminalaren inte riktigt gör det för mig.

Inte heller de västkustiga, gotländska eller Stockholms skärgårdiga spänningshistorierna där fokus ligger lika mycket på skilsmässor, barnpassning och andra vardagsbestyr som på själva kriminalfallet är de manus jag upphetsat sträcker mig efter vid läggdags.

Mystiska ordnar som hemlighåller kvasireligiösa mysterier? Gääsp.

Superagenter som rättrådigt räddar världen från tokar med kärnvapen? ZZzzzZZzzZZzzzzz….

Förortsgangsters och Stureplansbrats med tveksamt språkbruk? Snarkish.

(Visst finns det enstaka undantag, men generellt sett…)

Nej, mina deckare ska ha lite nerv. Det behöver inte alls vara slaskigt och blodigt (även om det är sällan jag blir störd av det) men jag vill gärna bli lite skakad. Och överraskad. Om det är uppenbart i andra kapitlet att det var Butlern/Maken/Den onde tvillingen som är mördaren är det inte ofta jag läser klart. Nästa!

Roslund & Hellström (Box 21. Fortfarande den bästa svenska kriminalromanen i modern tid – och ja, jag har läst Två soldater. Läsvärd, men inte deras bästa). Tom Rob Smith (Barn 44. Ruggig på så många nivåer…). Jo Nesbø (de flesta Harry Hole-böckerna förutom Pansarhjärta som jag tyckte var lite klen). Linwood Barclay, George Pelecanos, Dennis Lehane, Åsa Larsson, Eriksson & Axlander-Sundquist, Deon Meyer, Johan Theorin och säkert någon till som jag glömt bort.

Där har du författare vars nästa bok alltid står på önskelistan.

Sen har vi kategorin ”Näste Stieg Larsson”.

En kategori döpt efter den avlidne, multimiljonsäljande deckarkonungen Stieg Larsson, som var den förste ”Näste Stieg Larsson” ifyouknowwhatImean. Spännande, välskrivna böcker. Omöjliga att lägga ner. Starkt beroendeframkallande. Borde sannolikt förses med varningstext av typen :




Ni vet typen. Lars Kepler. Jussi Adler-Olsen. Thomas Erikson. Kristina Ohlsson. Anders de la Motte. Hjorth/Rosenfeldt m.fl.

Kanske inte litteratur du bär med dig i hjärtat resten av livet, men Hej vad det Går!

Näste ”Näste Stieg Larsson” blir Alexander Söderberg med Den andalusiske vännen. Det sätter jag en månadslön på. Precis samma rafflande, fängslande och onerläggbara kvalitet som hos Stieg. Redan såld till sjuttioelva länder och med budkrig på filmrättigheterna.

Sophie Brinkmann - sjuksköterska, änka och ensamstående mor - möter Hector Guzman på avdelningen där hon arbetar. Han ligger inne med en benskada efter att ha blivit påkörd vid ett övergångställe i city. Sophie och Hector finner varandra där och då - och mot sin vilja dras hon till honom på ett vis som hon inte kan värja sig emot.

Men Guzman är något annat än han utger sig att vara, och genom bekantskapen med honom hamnar Sophie mot sin vilja mitt emellan två brottsorganisationer och en grupp utredande poliser. Det som börjat försiktigt eskalerar utom kontroll, och Sophie Brinkmann blir en bricka i ett spel som tar henne bort från allt hon tidigare värdesatt, hållit för sant och trott på.
Mitt i detta dyker en person från hennes förflutna plötsligt upp och hon måste med alla medel skydda sig själv och sin son inför det oundvikliga - att välja sida.

Den andalusiske vännen är en beroendeframkallande thriller av debuterande Alexander Söderberg. På samma gång sofistikerad och brutal utmanar den våra föreställningar om ont och gott. Alexander Söderberg är en säker berättare som tar ut svängarna i imponerande actionscener och karaktärer med psykologiskt djup. Detta är första delen i en serie på minst tre böcker med Sophie Brinkmann och organisationen kring Guzman i centrum.









Jag kommer säkert att läsa ett tjugotal deckare till i år men det skulle förvåna mig om någon av dem kan toppa denna.

Johan Zillén
Bokia Killbergs, Center Syd

1 kommentar:

  1. Instämmer helt och hållet. Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg är en ruskigt bra thriller. En av de bästa just nu.

    Johan Rosenlind - johanrosenlind.se

    SvaraRadera