onsdag 6 juni 2012

80 sidor hamsterfilosofi - "The diary of Edward the Hamster"


När jag först börjar läsa The Diary of Edward the Hamster 1990-1990 vandrar mina tankar till Beppe Wolgers Ur en kos dagbok. Samma lakoniska, kortfattade dagboksstil. Men snart märker jag att att den kedjerökande, dystra hamstern i Miriam och Ezra Elias lilla bok befinner sig mil från Wolgers harmoniska kossa. Dagboken startar på valborgsmässoafton, med en anteckning om hur familjen ignorerat Edwards sexmånadersdag. Nästa anteckning är från den 3 maj: "I have decided not to use the wheel again". Hjulet, detta hamsterburens obligatorium, ska visa sig spela en stor roll i den fortsatta historien. En symbol för meningslösheten och förtrycket i det instängda liv Edward framlever. Hjulet, vattnet, fröna... Existensen, längtan, ledan... Och kärleken. Vi får följa Edward fram till den 11 november. Och slutet är minst sagt dramatiskt. Fantastiska svartvita illustrationer.


Som barn var jag (liksom författarna) ägare till en modstulen hamster. Mina förhoppningar om självfrändskap med denna pepparkornsögda lilla individ kom snabbt på skam. Vi deppade båda två, jag för att Bianca (som hon hette trots att hon var vackert grå med silkesmjuk tät päls) inte visade minsta tillstymmelse till tillgivenhet. Hon för att... tja, svaret finns i The Diary of Edward the Hamster. Läs den. Och låt bli att skaffa djur i bur.



Boken fick vi av Brombergs under Bokinformationsdagarna. Kommer på svenska i augusti.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar