måndag 18 juni 2012

Tårar över tecknat


Aldrig trodde jag att jag skulle fastna för vuxenserier. Men när jag ger Simon Gärdenfors en chans, slutar det med att jag sitter tårögd. Hans Död kompis är bland det mest rörande jag läst!

Den här killen utmärkte sig tidigare genom att resa genom Sverige och bo på folks soffor. Sedan tecknade han och skrev Simons 120 dagar. Det blev en liten succé.

Död kompis borde också kunna bli en framgång. Bilderna är som färgglada godisteckningar. Kontrasten blir desto större eftersom de handlar om livet och döden, de riktigt svåra frågorna.

Simon, "Simme", blir bästis med Kalle Petersen och de genomlever tonåren tillsammans, med alla frågor om snoppar, tjejer, föräldrar. Men precis när de står på randen till vuxenlivet dör plötsligt Kalle. Simon drabbas av djup depression. Det är äkta känslor, rörande, småroligt och fint. Och som sagt, aldrig trodde jag väl att jag skulle fälla tårar över en tecknad berättelse! Död kompis får en hedersplats i min bokhylla, i sin fina kassett.

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar