onsdag 25 juli 2012

Belinda Bauer gör det igen


Så har jag då äntligen lyssnat klart på Skuggsida, Belinda Bauers andra kriminalroman. Och hon håller stilen (författarinnan kan ju näppeligen hållas ansvarig för det teknikstrul som drabbade mig i slutet av lyssningen).

I Skuggsida återvänder vi till det Shipcott, det stillsamma lilla samhället på Exmoorheden som vi lärt känna i Mörk jord. Men lugnet bryts när en äldre, handikappad kvinna hittas mördad i sin säng. Byns sympatiske lokalpolis Jonas Holly får se sig förbisprungen när den otrevliga kriminalkommissarie Marvel kallas in från stan.

Holly och Marvel hamnar genast i klinch, och förbittrad får Jonas finna sig i att utföra meningslösa uppgifter medan Marvel och hans anhang fräser runt i byn. Marvel är en luttrad mordutredare med hög uppklarningsprocent, men inte ens han kan hindra att ett andra mord inträffar, och sedan ett tredje. Det blir allt tydligare att mördaren är någon som känner trakten väl, och Jonas Holly förstår att han måste ta upp jakten. Inte minst på grund av de obehagliga meddelanden han börjar motta. Där någon uppmanar honom att börja sköta sitt jobb.

Det börjar som en vanlig, brittisk mysdeckare, men Belinda Bauer är skicklig. Snart har hon fått mig minst lika (om inte mer) intresserad av den godhjärtade Jonas Holly och hans sjuka hustru Lucy. Av den alkoholiserade besserwissern Marvel som allt mer frustrerad klampar runt i lågskor i ett landskap där snön aldrig tycks sluta falla utan, att någonsin komma till skott och köpa sig ett par ordentliga gummistövlar. Av vad det egentligen var som hände mellan Jonas Holly och barndomsvännen Danny Marsh. Av det vardagliga, tröstlösa kämpandet mot ödet.

Och så plötsligt skruvas historien åt och mordgåtan slukar all min uppmärksamhet. Mot slutet blir det andlöst spännande. Skrev ju att om Skuggsida är lika bra som Mörk jord kommer jag att ha skaffat mig en ny deckarfavorit i Belinda Bauer. Och jodå, jag kommer med glädje att fortsätta läsa hennes böcker. Tur då att hennes nästa, Ni älskar dem inte, kommer redan i september.

Det är också roligt att få träffa Steven från Mörk jord igen, då han dyker upp i en biroll. Kanske finns han med också i nästa bok?

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar