onsdag 26 september 2012

Biografi-mani



Jag är dålig på att läsa facklitteratur, det är jag den första att erkänna. Men det verkar som om höstutgivningen utmanar min fiktiva comfort zone och därför parallelläser jag just nu Stig Hanséns Bobby Boy - mannen i mig om Dylan och Lawen Mohtadis Den dag jag blir fri om Katarina Taikon och romernas svenska historia (obehagligt aktuellt). Sedan väntar Jeanette Wintersons Varför vara lycklig när du kan vara normal?

Vän av ordning kanske invänder att det där med biografier, det är ju inte riktiga faktaböcker, som 1000-sidiga andra världskrigetverk (ett sådant har ju också ganska nyligen utkommit...), men någonstans ska man börja. Vem vet, kanske tar jag mig snart samman och läser Barbara Ehrenreichs Gilla läget som jag tyckt att jag borde läsa sedan den kom. Och sedan Diana Janses En del av mitt hjärta lämnar jag kvar, och sedan kanske Helvetet inifrån av Daniel Olsson och Lasse Wierup (eller är True Crime att gå för långt??).

Se Jeanette Winterson i Babel häromveckan. Hon sade något väldigt fint där om hur poesin kan hindra en från att bli galen. Och se Katarina Taikon berätta om sin uppväxt här.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar