onsdag 5 september 2012

Hermans historier


Jag är inget stort fan av Herman Lindqvist. Lite väl flåsig historie-tv och den enorma kungahusvurmen har liksom gjort att jag hållit mig undan. Men en riktigt bra bok har han skrivit, och det är Strax före deadline från 1980 (jäpp, omöjlig att köpa ny såklart, men leta begagnad eller på bibblan, den är verkligen värd att läsa).

Strax före deadline handlar om en krigskorrespondent i Kambodja (kvällstidningsvärlden får sig en och annan känga) och jag misstänker att trots att huvudpersonen Henrik Berg är fiktiv har han drag av den gode Herman. Han befann sig ju bland annat på plats när röda khmerena tågade in i Phnom Penh.



Därför tänkte jag faktiskt våga mig på självbiografin Mitt i allt som nyss (lite försenad efter att Lindqvist återigen - något orutinerat kan tyckas - utpekat professor Carl-Gustaf Hildebrand som judefientlig. Ett liknande påstående fick Norstedts att makulera en del i författarens historieserie redan år 2000) landat i butiken. Prag, Paris, Beirut, Kambodja, Kairo... dit kan jag nog tänka mig att följa med Herman Lindqvist. Hur resan blir återstår att se.






Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar