torsdag 25 oktober 2012

Filmtajm!

Den senaste veckan har jag sett två filmer byggda på böcker jag älskat.

Vi måste prata om Kevin
– Lionel Shriver


Wow! Filmen fångade verkligen stämningen i boken och Tilda Swinton är fullkomligt suverän i rollen som Kevins mamma Eva. Om jag har någon invändning är det att man redan tidigt i filmen inser vad det är Kevin är på väg mot. I boken går det upp för läsaren långt senare, vilket gör effekten starkare tycker jag.

4 Dostojevkijs av 5 möjliga.




Laxfiske i Jemen – Paul Torday


Även om satiren är lite skarpare i Tordays bok så är jag mycket belåten med även den här filmatiseringen. Blunt är jättebra och McGregor är alltid en favorit.

Intellektuell date-movie! J

3,5 Dostojevskijs.


…och så filmen jag verkligen är nyfiken på just nu….

Berättelsen om Pi – Yann Martel


En totalt ofilmbar bok? Det ser inte ut så….

(Biopremiär 21/12)

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar