tisdag 9 oktober 2012

Torka tårar på tv


Säkert satt många med mig bänkade för att se första delen i mini-serien Torka aldrig tårar utan handskar på tv igår. Gårdagens avsnitt bygger på första boken i Jonas Gardells planerade trilogi (läs vad jag tyckte om den här), och precis som Johan säger på Bokia Center Syds Facebook-sida kändes det som att snabbspola sig igenom hela boken.

När jag läste gjorde historien väldigt starkt intryck och med detta i bakhuvudet har jag svårt att avgöra hur serien står sig på egna ben. För varje scen i rutan spelades ytterligare hundratals bilder upp i huvudet. Sådant som lämnat avtryck under läsningen, men som inte fanns med i det timslånga avsnittet.

Tycker det är tråkigt att serien sänds nu, med två böcker outgivna (de kommer först under nästa år). För de som nu bara ser tv-serien och tycker sig veta "vad som händer" kommer att gå miste om så mycket. Torka aldrig tårar utan handskar är en av de mest gripande, angelägna och berörande böckerna som givits ut i år. Alltså ber jag er (snälla fina) - läs böckerna också! Det kommer att göra er så mycket rikare.

Ok, en trailer för serien kan jag väl kosta på mig ändå. Jag kommer givetvis att fortsätta titta:



Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar