måndag 19 november 2012

Bokhandelsblues



"Kunden: Jag läste en bok på sextiotalet. Jag kommer inte ihåg författaren, eller titeln. Men den var grön, och den fick mig att skratta. Vet du vilken jag menar?"

Trots att jag för det mesta tycker att jag har världens bästa jobb går det inte att undvika att då och drabbas av lätt uppgivenhet. Scenarierna i Jen Campbells bok Bokhandelsblues är onekligen av den sort som ger upphov till sagda känsla.

Det är rolig läsning. Väldigt, väldigt rolig för den som någon gång stått bakom disken i en bokhandel. Men även den mer allmänt litteraturintresserade kommer att få sin beskärda del av underhållning. Och jag lovar - sådant här händer i verkligeheten. Hela tiden i valfri bokhandel nära dig.

En favorit:

"Kunden: Har ni ett ex av Bella Swans favoritbok. Du vet, från Twilight.
[Bokhandelsbiträdet suckar och tar fram Svindlande höjder från hyllan]
K: Har ni den med omslaget som ser ut som Twilight?
B: Nej, vi är ett antikvariat så det här är en gammal utgåva.
K: Men det är fortfarande den med den där tjejen Cathy och den farliga killen, va?
B: Ja, det är fortfarande berättelsen av Emily Brontë.
K: Okej, tror du att de kommer att göra en film av den?
B: Den har filmatiserats flera gånger. Den där Ralph Fiennes spelar Heathcliff är jättebra.
K: Va? Spelar Voldemort Heathcliff?
B: Ja, alltså...
K: Men det är ju Edwards roll.
B: Svindlande höjder skrevs långt före både Harry Potter och Om jag kunde drömma.
K: Ja, men Voldemort dödade Cedric, som spelades av Robert Pattinson, och nu spelar Voldemort Edwars roll i Svindlande höjder för att Edwards rollfigur är Heathcliff. Jag tror att Emily Brontë försökte säga något om vampyrer.
B: Det blir åtta pund.
K: För vad?
B: För boken.
K: Jaha. Nej tack, det är bra. Jag tänker gå och leta efter versionen med Voldemort på dvd.
B: Okej.
K: Tack för all hjälp!"

Och en till:

"K: Har ni en avdelning för HBT-romaner?
B: Vi har inte en särskild avdelning, men vi har HBT-böcker - Sarah Waters, Ali Smith, Jeanette Winterson, Christopher Isherwood och så vidare.
K: Besvära dig inte med det. Jag tar en titt på den skönlitterära avdelningen, tack för hjälpen.
En annan kund: Ursäkta, hörde jag rätt? Sade du precis att alla homosexuella böcker är uppblandade med den normala skönlitteraturen?
B: All vår skönlitteraur står på samma avdelning.
[Kund nummer två tittar misstänksamt på boken hon själv står och håller i och skjuter sedan in den i hyllan]"

Är inte mycket för det här med presentböcker som koncept annars, men här är den. Perfekt presentbok.

Två invändningar dock.

Ett: Titeln. Vag. Den engelska originaltiteln Weird things customers say in bookshops är utan tvekan mer pang på.

Två: Illustrationerna. Märker att jag börjar tröttna på Henrik Lange, även om jag fortfarande läser hans ruta i Svensk Bokhandeln med behållning. Efterlysning: Ny illustratör till bokhumor-böcker.

Läs Jen Campbells blogg här.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar