fredag 2 november 2012

Bokhandlarna svarar: Vilken är den bästa Gå-Bort-Boken?

Vår panel av visa bokhandlare har fått vila sig ordentligt över sommaren, men nu återkommer de med sina bästa "istället för en blomma"-tips:

Veronica Wästergård, Växjö:
Jag = utemänniska. Mår som en prinsessa när jag får vara ute i den friska luften, promenera i naturen och bara njuta av livet. Det är den perfekta motvikten till mitt roliga och intensiva arbete.

Hittade en bok som jag tror passar de flesta.



För det är ju faktiskt så att vi bor i ett fantastiskt land med fyra vackra och omväxlande årstider. Även om vi ofta blir hemmablinda och glömmer bort hur lyckligt lottade vi är.
Sätt dig ner och bläddra i boken och njut av de sagolika naturbilderna och få en underbar ”feelgood” känsla.
Låt boken ligga framme så alla får njuta av denna bok oavsett ålder och kön.

Måste även slå ett slag för dessa underbara skatter:


















Två mindre böcker till ett litet pris men ack så charmiga citat och bilder.


Johan Zillén, Center Syd:
Gåbortbok?
Det beror naturligtvis lite på vem man ska till.


En nybliven förälder: Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen
Äldre släkting: Handbok för glada gubbar / Äntligen Tant!
30/40/50-åring: Vägen av Cormac McCarthy
Barnkalas (under 6): Jag vill ha min hatt - Jon Klassen
Barnkalas (över 6): Någon av Elak & Pucko-böckerna av Fredde Granberg.


Eva Killberg, Ängelholm:


Rosor, min kära, bara rosor av Mark Levengood är den ljuvligaste gåbortbok man kan tänka sig. Omslaget med ett helt fång av rosor, de hjärtevärmande små kåserierna av mysige Mark, de sagolika illustrationerna av Ilon Wikland (som gjorde bilderna till Astrid Lindgren också). Kan det blir bättre?


Susanna Mattsson, Jägersro:


Det finns en bok som alltid funkar. Ung, gammal, kvinna, man, något däremellan? Alla får Siri Hustvedts Vad jag älskade. Hustvedt är en riktigt högklassig författare och det här är hennes mästerverk. Att beskriva boken är svårt, för vad jag än skriver här så kommer jag inte att lyckas göra den rättvisa. Till det yttre är det en historia om vänskapen mellan två män, men romanen skär svindlande djupt i sin skildring av kärlek, förlust och svek. Samtidigt kärlekshistoria, familjeskröna och thriller. Och mer därtill. Vad jag älskade har en given plats på topp tio-listan över de bästa böckerna jag läst (någonsin!) och finns dessutom i plånboksvänlig pocket. Läs den snarast, eller bjud hem mig så lovar jag att jag har med den i present.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar