söndag 23 december 2012

Magiskt!


När Bra Böcker meddelade att de skulle lägga ner sin skönlitterära utgivning blev jag orolig över att Lev Grossmans fantastiska The Magicians aldrig skulle se dagens ljus översatt till svenska. Men när jag vittjade min brevlåda häromdagen fick jag en glad överraskning. Där låg ett rykande färskt förhandsexemplar av Magikerna! Avsändare Pocketförlaget.

Det hade helt gått mig förbi att förlaget tagit denna min favoritbok under sina vingar och låtit den bli en inbunden avstickare från den normalutgivningen (förutom pocket ger de även ut det geniala formatet excess).

Den 11 januari släpps boken i butik. Läs den!

Quentin Coldwater är begåvad men olycklig. Han går sista året på high school och är bevisligen ett geni. Dock är han fortfarande hemligt besatt av en serie fantasyböcker han läste som liten, om det magiska landet Fillory. I jämförelse med det känns allting i det riktiga livet grått och meningslöst.
Allting förändras när Quentin oväntat blir antagen till Brakebills, ett hemligt och synnerligen exklusivt college i New York, där han ska komma att genomgå en grundlig och tuff utbildning i hur man praktiserar modern magi. Han bekantar sig också med annat man stöter på i college: vänskap, kärlek, sex, alkohol och droger. Trots det saknas någonting fortfarande, och magin skänker honom inte den lycka och äventyrslust han hoppats på.
Det finns heller ingenting som kan förbereda honom på den förbluffande upptäckt som väntar efter examen 


Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar