fredag 25 januari 2013

Bokhandlarna svarar: Vad läser du i vår? Del 2.

Bokhandlarna fortsätter att botanisera bland vårens böcker. Idag Johan och Veronica!

Johan Zillén, Center Syd:
Som vanligt är det massor med böcker jag ser fram emot att läsa i vår.
Som vanligt hinner man aldrig läsa allihop.
Som vanligt dyker det upp titlar man inte ens visste att man inte visste att man ville läsa.
Några som jag tror och hoppas på i alla fall:

Undret av R.J Palacio:

"Tioårige August Pullman vet mycket väl att folk stirrar på honom. Trots att han gömmer sig bakom sin långa lugg och envist ser ned i marken känner han deras blickar och hör deras fniss och viskningar.
Ingen trodde att August, eller Auggie som han kallas, skulle överleva sin födsel, men det gjorde han. Hans ansikte var dock helt deformerat och han har genomgått oräkneliga operationer. Det enda han önskar är att få vara som alla andra barn, men det är inte så lätt, när man inte ser ut som någon annan.”


Hört mycket gott om denna titel. Hållet tummarna för en riktig höjdare.
Kommer i mars.



The Twelve av Justin Cronin:

Cronins Flickan från ingenstans (The Passage) var en av de absolut bästa böcker jag läste 2011!
Episk, litterär vampyrapokalyps. Det ska bli mycket intressant att se om han lyckas hålla nivån, och spänningen, lika hög i uppföljaren.
Ute på engelska nu, svensk utgåva förmodligen till hösten först.



Hatet av Maria Sveland:

”Det kom ett brev med ett dödshot. Till en början reagerar Maria Sveland med rädsla och tystnad, men efter en tid gör sig vreden startklar och ett skrivande tar vid. Hatet – en bok om antifeminism är en resa där Sveland låter oss möta forskare, historiker, politiker och hotade kvinnorätts-aktivister. Hur kommer det sig att aggressiviteten mot feminister och kvinnor ökar just nu?”

För alla som förvånats/chockerats/äcklats av det växande näthatet – särskilt det som riktats mot skrivande kvinnor på nätet – detta kan nog vara en av årets mest skakande böcker.



Pojken i resväskan av Lene Kaaberbøl och Agnete Friis:

Förlagsvänner säger att detta är en av årets starkaste kriminalare. Får lite Roslund & Hellström-vibbar av förhandsinfon. Hoppas den lever upp till förväntningarna….

”I resväskan låg en pojke. En naken, ljushårig pojke, liten och mager, knappast mer än tre år gammal … Hans ögon var slutna, och hans hud lyste blekvit i skenet från lysrören. Det var först när hon såg hans läppar skiljas åt, helt lätt, som det gick upp för henne att han levde.
Nina Borg är sjuksköterska och har svårt att värja sig mot allt det lidande hon möter i sitt arbete med flyktingar för Röda Korset. När en väninna oväntat hör av sig och ber om hjälp att hämta en väska på Köpenhamns centralstation, finner Nina något hon aldrig kunnat föreställa sig: en liten pojke, naken och neddrogad - men lyckligtvis vid liv.
Hon bestämmer sig för att på egen hand ta reda på vem pojken är och varifrån han kommer. Det visar sig vara ett livsfarligt beslut, som sätter hela hennes tillvaro på spel.”


Ute nu.




Veronica Wästergård, Växjö:
Våren är min favoritårstid, solen skiner (ibland i alla allf), björkarna får musöron och jag kan börja sitta ute igen och njuta med en bra bok i handen.

Det finns såå många böcker jag vill läsa i vår och det lär nog komma till en hel del längs vägen.
Här är några:

Sköldpaddans långsamma vals – Katherine Pancol

Denna bok har söta sköldpaddor på omslaget och handlar om färgstarka Jo och Iris i staden Paris. Vad mer behöver man veta?
Men okej då, den handlar också om kärlek och svek, om vänskap, drömmar och pengar. Om livet i all sin glans helt enkelt. Den kommer garanterat få mig att både skratta och gråta. Framförallt kommer den att få mig att må såå bra.
Sköldpaddans långsamma vals är en fristående fortsättning på Krokodilernas gula ögon.
Blev helt enkelt kärlek vid första ögonkastet när jag såg denna bok, men får väl snällt vänta till den 6 maj innan jag får känna och klämma på denna bok… Längtar.



Lustspelet av Charlotta Lindell:

Sex and the city möter Fifty shades of Grey, kan det bli bättre???
Även i vår släpps det mängder med erotiska böcker, Får snart bygga en ny hylla i butiken för alla oss som har vårkänslor som bubblar över.
En kollega sa att jag skulle läsa denna ”för att jag gillar sånt”. Sånt?
Ja, jag gillar sex. Och i bokens värld är det ju alltid helt perfekt…

Boken handlar om Lisa som är trött på sitt samboliv och öppnar en lyxig skobutik på Östermalm och blir lycklig. Eller nja, hon hittar ju klart en äldre älskare också, såklart. Hon hamnar i värld med dominanta lekar, där han bestämmer och hon lyder. Varför är det aldrig tvärtom? Tänk en kärleksaffär med en yngre man där hon bestämmer och han lyder. Now we talking!!!

Men under tiden som nån skriver på min typ av bok så, självklart kommer jag att läsa Lustspelet, om inget annat för att acceptera eller dementera min kollegas kommentar…



Kärringar av Helene Uri

Här kastar jag mig åt rakt motsatt håll.
Fyra kvinnor möts på en kvällskurs och kommer fram till att de har nåt gemensamt, de är alla trötta på män. Män som trampar på dem, som tar åt sig äran av deras jobb osv.
De bestämmer sig helt enkelt för att bli… Kärringar!
Boken handlar om att göra något istället för att sitta på rumpan och klaga. Gillas!

En bok som förmodligen kommer att ge mig många glada skratt och kanske ett och annat uppslag, vem vet…



Nattens dåd av Dennis Lehane

Jag är väldigt nyfiken som person och vill gärna utvecklas och testa nytt.
Det gäller även i bokens värld och detta är en sådan bok.
Boken utspelar sig i Boston 1926. En polisson som väljer brottets bana istället för det han blivit uppfostrad till. En mörk värld fylld med maffia, pengar, illegal sprit och vapen. En bok kryddad med spänning i en tuff förbudstid.
Detta måste bara bli bra och definitivt en helt annorlunda bok jämfört med böckerna ovan.



1 kommentar:

  1. Jag har varit intresserad av antifeminism i många år och har följt tex Pär Ström:s tidigare blogg "Genusnytt". Mot den bakgrunden har jag sett vilka typ av hot och förtal som drabbat honom. Det finns säkert en hel del för Maria Sveland att ta upp men det finns också på hennes sida en självrannsakan som jag hoppas sker.

    SvaraRadera