lördag 23 februari 2013

Bokhandlarna svarar: Evas bästa BOKREA-tips!

Det drar sig mot Bokrea, och självklart ska vi tipsa om våra favoriter! Varje dag fram till reastarten presenterar en av våra bokhandlare sina bästa tips (klicka här för Veronicas och Johans inlägg). Idag har turen kommit till Eva.

Mina godbitar på rean: Även om jag samlar på mig böcker hela året, lär det bli en del extra under bokrean. Böcker som jag missat, som jag vill ha i hyllan, snygga böcker att bläddra i, och inte minst, klassiker som kan vara svåra att hitta annars.

Så jag går loss på de prisdumpade klassikerna som ska läsas om, förr eller senare: Joseph Hellers Moment 22, Marguerite Duras Älskaren, underbara Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Och inte minst Brott och straff av Dostojevskij och Camus Främlingen, som både gjorde starka intryck när jag läste dem som ung. Undrar vad som händer när jag läser om dem nu, trettio år senare?


Bland de nyare romanerna fyndar jag Knausgårds tre första delar av Min kamp, Stefan Einhorns gripande Änglarnas svar, Susan Abulhawas Morgon i Jenin, som ger levande insikt i den palestinska frågan.

G W Perssons självbiografiska Gustavs grabb ska jag ge bort. Jag slår till på ett par nobelpristagare också: Keltens dröm av Mario Vargas Llosa och Tomas Tranströmers Dikter och prosa.


Litet lättsammare läsning också: Berglin den trettonde och Mikael Bergstrands Dehlis vackraste händer, en god efterföljare till hundraåringen.

Kokböcker får man aldrig nog av. Och i år satsar jag på efterrätter: Anna och Fanny Bergenströms jättefina Sött, sweet, dulce (deras recept kan man alltid lita på!) och boken om glass. Det får nog bli en glassmaskin så småningom... Det är ju så himla inspirerande med bokrea!

Eva Killberg
Bokia Killbergs Ängelholm

1 kommentar:

  1. Brott och Straff och Främlingen gillar jag oerhört mycket och det efter tvångsläsning som kurslitteratur förra terminen:)

    SvaraRadera