fredag 15 mars 2013

JAG. EN SPRÅK POLIS




Hej, jag heter Johan.

(Hej Johan!)

Det är nu tjugosex dagar, sex timmar och sjutton minuter sedan jag senast klagade på en bekant som särskrev i ett facebookinlägg.

Det är fem dagar sedan jag skrek rakt in i Sydsvenskan för att en reporter inte kunde skilja på ”de” och ”dem”.

Det har dock bara gått fem timmar sedan jag fick ryckningar i ögonvrån när en kund frågade efter ”Fifty Shades”-triOlogin.
”Ja, hela TRILOGIN står här”, sa jag lite snällt sådär.

En bra sak med sociala medier är dock att man lätt hittar likasinnade, vad det än gäller.
Jag har tillbringat mycket tid i den varma gemenskap en språkpolis finner på sidor som Sverige mot Särskrivning och Skyltat.se.

(Jag pausar här en stund medan ni som inte besökt ovan nämnda sidor klickar på länkarna och skrattar loss en stund …..  )

( ……….. )

(Ok? Tillbaka nu? Då kör vi vidare.) 

”Detta skulle ju göra sig perfekt som en liten presentbok!” tänkte jag en dag för mig själv.
Men tankar för sig själv kommer inte långt om man inte uttrycker dem.
Så jag passade gentilt idén vidare till några bekanta inom förlagsindustrin.

Och se de nappade minsann!





Med en vänlig hälsning som lök på laxen! Man tackar!

(Eventuella royaltycheckar kan skickas till Bokia Center Syd, Löddeköpinge sil vous plait! )

 Boken, Skum kanin med ananassmak av Stellan Löfving & David Stark, finns ute nu!

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

2 kommentarer: