fredag 31 maj 2013

Bokhandlarna svarar: Vilken är bästa reselitteraturen?

Eva Killberg, Ängelholm: Resa betyder Donna Leon för mig. Inget slår en nyutkommen deckare av amerikanskan som lever i Venedig. Här låter hon också sin kommissarie Brunetti, den högst sympatiske, vandra runt och åka på kanalerna. Hans chefer är hopplösa och bör helst undvikas (skickas på kurser och konferenser för arbetsrons skull). De är dessutom ganska korrumperade, vilket inte är att förvånas över i Italien.
Brunettis sekreterare är alltid lika elegant, har otroliga blomsteruppsatser på sitt skrivbord (Vilken mystiskt person ligger bakom dem, måntro.... ) Denna Signora Elettra har dessutom en mängd kontakter, bland annat med en och annan hackare. Men det talar vi tyst om. Behjälplig är hon i alla fall, när fall ska lösas i Venedig.
Brunetti är en ovanlig polis. Med välartade tonårsbarn och en mycket intelligent akademiker till hustru skiljer han sig från mängden av självdestruktiva snutar i kriminalromanerna. Hustrun har en sällsynt förmåga att fälla den avgörande repliken. Hennes far, greven, har en hel del nyttiga kontakter i det övre samhällsskiktet.
Så nu inväntar jag nästa resa och har redan den nya Donna Leon, Beastly Things, på vänt. Jo, förresten. Det måste vara på engelska, annars tar det slut för fort!


Veronica Wästergård, Växjö: Vad passar bättre att läsa i hängmattan eller solstolen än en bok som ger personlig utveckling, eller förhoppningsvis ger det. Vem vill inte bli effektivare? Känna att man har presterat något under dagen istället för att dagen bara flugit förbi.
Jag jobbar mycket med att lära mig säga Nej, att städa bort tidstjuvar och att inte försöka slösa energi på onödiga saker, helt enkelt prioritera rätt. Om man vill kunna avsluta sina arbetsdagar och alltid vara nöjd med vad man har åstadkommit är Personlig effektivitet definitivt rätt bok.
Vem vill inte det? Kanske inte alla, men Jag har ett stort behov av att prestera och känna mig nöjd med dagen, både på arbetet och hemma.
Så när jag kommer tillbaka från semestern i sommar är jag mycket mer effektiv än innan…hoppas jag!


Johan Zillén, Center Syd: Resor och semestrar tenderar ofta att bli mitt "uppsamlingsheat". En chans att hinna med de böcker man missat eller lagt åt sidan när annat kommit i vägen. I sommar hade jag tänkt hinna med del fyra och fem i Jussi Adler-Olsens Avdelning Q-serie, Journal 64 och Marcoeffekten. Hjorth/Rosenfeldts trea Fjällgraven. Belinda Bauers Ni älskar dem inte, Terry Pratchetts Snuff, James Freys Sista testamentet och sannolikt många till.
Allra mest ser jag nog fram mot Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt dock. Utkommer inte förns i höst men förlaget har utlovat manus inom kort. Yay!
Ja, och så måste jag väl kanske umgås med fru och barn en del också.



Odette Gross, Helsingborg: Jag svarar Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer. Inte bara är den en bra bok som jag absolut tycker passar som ressällskap, men också för att man när man läst den vill åka till Guernsey! Med en gång! Jag och min kollega Ellen läste båda den för ett par år sedan och började prata om hur kul det skulle vara att åka dit, och för ett par veckor sedan blev det äntligen av! Nästan i alla fall, vi bodde på systerön Jersey, tyvärr blåste det så mycket att båtturen till Guernsey blev inställd. Inget vi sörjer dock, har redan planerat att åka tillbaka, tar Guernsey då :-)
Några ord om boken: En brevväxling mellan författaren Juliet Ashton i London och Dawsey Adams, medlem i litteratur-och potatisskalspajssällskapet, på Guernsey 1946. Kanalöarna hade under kriget varit ockuperade av nazisterna och Juliet blir så intresserad av det hon får höra att hon bestämmer sig för att åka dit. Ett beslut som förändrar hela hennes liv.


Susanna Mattsson, Jägersro: Jag måste rekommendera Bill Brysons Notes from a small island. Inte bara om du ska resa till England (även om den är en oslagbar, personlig guidebok) utan för att den skildrar de där turstögonen så fantastiskt bra. Och för att det är lättsam läsning med substans - perfekt på resa. Jag läste den till exempel när jag var i Thailand. Bill Bryson är amerikan, och efter många herrans år i England ska han flytta tillbaka till USA. Innan han flyttar gör han turné genom Storbritannien, liknande den resa han gjorde som nyinflyttad. Intryck från då och nu blandas i en hejdlöst underhållande kärleksförklaring till ett land som genom Brysons iakttagelser framstår som mer än lovligt galet. Det här är lätt Brysons bästa bok!

1 kommentar:

  1. Notes From a Small Island är fantastiskt. Han kan verkligen Yorkshire och det övriga vilket man inte kan säga när han reser runt i resten av Europa i andra böcker.

    SvaraRadera