måndag 13 maj 2013

Gästbloggaren: Valle Westesson



Att skriva "100 balla ställen i Skåne"

Nån gång i tonåren formade jag skrivardrömmar för mej själv. Exakt vad jag ville författa var starkt underordnat hur livet runtikring skulle va. Jag såg framför mej en tillvaro där dagarna förspilldes på ölcaféer, kvällarna på nån dragig skrivarlya och nätterna i en rökig källarklubb omgiven av färgstarka vinddrivna existenser.

Ungefär så levde jag visserligen åren mellan 20 och 30, självklart utan att ens göra ett försök att sätta några ord på pränt. Själva bilden av ett changerat bohemliv räckte nog för mej tills jag utan att knappt märka det hade glidit in i utmarkerna av det verkliga författarskapet. Jag befann mej på P3 och sände radioprogrammet Hej domstol! tre dagar i veckan. Plötsligt producerade jag en massa texter och steget att skriva böcker var inte långt. Att göra boken 100 balla ställen i Skåne är kanske det roligaste jag vet. Få saker är så omväxlande, lärorika och ger sån kick som att leta upp, tänka ut och beskriva ställen som jag valt att kalla för balla.

Dock ter sej mina dagar ganska skilda från den dröm jag hade för 20 år sen. Ungefär såhär kan en typisk arbetsdag se ut:

06:30 Vaknar och duschar. Försöker få liv i resten av familjen.

08:00 Lämnar barn på skolan

08:30 Studerar kartor på webben, lägger upp en resrutt för dagen och antecknar telefonkontakter.

09:00 Brer fyra dubbelmackor och kokar termoskaffe.

09:30 Åker från hemmet i Kirseberg, lyssnar på Ring P1 i bilradion.

09:47 Dagen peakar. Jag dricker kaffe, äter macka, lyssnar på radio och är på väg till ett ställe jag aldrig har sett innan, kanske vet jag ännu inte ens att det finns. Jag är en upptäcktsresande. Jag är i självvald ensamhet. Jag är i rörelse och dricker kaffe samtidigt.

10:15 Anländer till första stället. Tassar försiktigt runt och andas in. Tar några foton, känner av och försöker hitta infallsvinkeln. Är stället knasigt? Vackert? Vidrigt? Allt på en gång? Inget av det

10:45 Sätter mej i bilen med öppen dörr och dricker lite mer kaffe. Tänker på nästa ställe. Kollar kartan. Kommer på vinkeln till stället jag just fotograferat. Det är fult, så fult att det nästan är fint. Börjar skissa i huvudet på en lista över arkitektoniska fel man begått skapandet.

11:00 Åker vidare. Hittar inte och förbannar att jag återigen slarvade med att studera kartor. Varför printade jag inte kartorna? Varifrån kommer övertron på mej själv att jag skulle hitta på varenda grusväg i södra Sverige?

11:21 Knackar på dörren till ett hus för att fråga om vägen till Bjärsjölagård. Ingen öppnar. Knackar igen. Går tillbaka mot bilen. En nyvaken dansk öppnar och harklar sej. Han har ingen aning om vad jag pratar om.

11:25 Åker mot vad jag tror är rätt väderstreck. Försöker kolla google maps samtidigt som jag kör. För dålig täckning. Skriker ”Din jävla idiot Valle!” högt i bilen och känner instant skam.

11:45 Uppfattar i ögonvrån att jag just passerat en handgjord skylt med texten ”Islands hästar och thai massage”. Stannar i vägrenen och tänker. Är det värt en omväg? Skylten är rätt ball... Tittar på klockan. Snart middag och jag har bara varit på ett ställe. Okej, jag chansar!

12:05 Undrar om jag passerat häst/massagegården utan att jag märkt det. Stannar bilen vid en annan gård och frågar en bonde om vägen. Han säger att stället bara är öppet på sommaren. Jag vill ändå veta vägen, han vill ändå hävda att det just nu är stängt.

12:20 Hittar häst och massagestället. Det är stängt. Dessutom ser det för tråkigt ut. Åker vidare.

12:35 Kommer till stället jag letade efter. Knäpper av 30 snabba foton från olika håll, inklusive en närbild på den av kommunen uppsatta infotavlan. Såna är bra att basera sin text på. Jag hittar en vinkel sen, tänker jag och åker vidare.

12:40 Dricker mer kaffe och äter dom sista mackorna på väg till nästa ställe. Plånboken på P1, byter till P3.

13:30 Hittar nästa ställe. Tar foton, letar runt lite. Funderar om det är tillräckligt ballt för att va med i boken. Kan man slå ihop det med nåt annat? Finns det nåt annat här? Funderar på om man ska göra nåt med märgelgravar. Det borde gå att hitta nån som är otroligt vacker. Var det inte nån poet som skrev om märgelgravar? Var det inte nån i en svensk film som drunknade i en märgelgrav? Gör ingen anteckning, tänker att jag kommer komma ihåg.

14:10 I bilen igen, kör norrut. Ska försöka kolla upp en gammal kvarn också idag. För skränig låt på P3, byter tillbaks till P1. Är ensam nu, ingen att upprätthålla en ungdomlig fasad inför.

14:45 Stannar vid kvarnen. Den är skitcool! Jag vet direkt vilken vinkel jag ska skriva ifrån. Det är ett klassiskt skräckfilmsställe. Jag ska måla upp en bild av ett gäng campande collage-ungdomar och vad som händer dom under natten vid fördämningen, vid kugghjulen, i det raserade tornet. Tar 20 bilder och är på väldigt gott humör.

15:20 I bilen igen. Har en timme och en kvarts körtid hem och har lovat att hämta barnen kl 16. Vad var det nu jag tänkte skriva om? Det där som jag kom på innan. Varför tog jag ingen anteckning?

16:30 Hämtar barn, lagar mat, läser läxa, berättar för min fru om den coola kvarnen och kollar på Barnkanalen med resten av gänget.

20:30 Sitter vid fotänden på barnens säng. Dom försöker sova och jag försöker researcha kvarnen. Geocachare och urban explorers har lagt upp fina bilder. NE har en bra artikel saxad ut Nordisk familjebok från 1920. Perfekt.

21:30 Skriver texten om kvarnen. Det blev inte alls skräckgrejen, men ganska lättskrivet ändå.

23:00 Ligger i sängen och kollar Mad Men på datorn med min fru.

23:40 Somnar och missar slutet på avsnittet. Tänker att jag ska titta ikapp imorgon.

00:00 Vaknar till och ber min fru komma ihåg ordet märgelgravar. Hon lovar men undrar varför.

Sammanlagt tre månader av såna här dagar tog det mej att skriva den första versionen av boken, och det är ett besvär jag gärna ger mej själv igen. Om mina läsare har hälften så kul som jag är jag väldigt nöjd!

Trevlig resa/ Valle Westesson




Malmöbon Valle Westesson är född 1974 och arbetar som komiker och författare. Han har bakgrund inom radio med P3-programmet Hej domstol! och inom teve där han medverkat i och skrivit manus åt till exempel Robins, Hej rymden! och Gabba gabba. Han har också startat humorsajten Rikets sal som utkom med en bok 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar