torsdag 4 juli 2013

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkät - Veronica

 

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?

*Och bergen svarade - Khaled Hosseini (underbar)
*Inferno - Dan Brown (skrämmande tankegång)
*Vild - Cheryl Strayed (gripande, stark)
*Augustiresan - Anna Fredriksson (sensommarläsning)
*Lustspelet - Charlotta Lindell (sex, behövs det fler argument?)

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Utvandrarna - Vilhelm Moberg (Nej, jag har inte läst dessa, fy på mig)

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
I Solstolen vid havet på en grekisk ö.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
På tåget till jobbet.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Torka aldrig tårar... 3 - Jonas Gardell

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
En man som heter Ove - Fredrik Backman, boken som kan få även de hårdaste att le.

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta. Inte så förtjust i sand innanför bikinin.

8. Deckare eller roman?
Roman. (Gärna utan romantik)

9. Favoritgenre?
Omväxling är mitt mantra! Men måste jag välja så blir det ledarskap (psykologi).

Glad sommarläsning!

2 kommentarer:

  1. Sommarläsningen för min del består av biografin Bruce - ska också ta tag i Hatet av Maria Sveland, Allt jag inte vet om djur av Jenny Diski och så några [sekwa]-böcker eftersom jag är övertygad om att det förlaget ger ut riktigt kvalitativ litteratur utan att jag läst några av deras böcker tidigare...och så the big slam - Ulysses - tegelstenen som ska bli ett sommarprojekt, eller höstprojekt, eller vinterprojekt...igenom den ska jag i alla fall. Banne mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååå vad det gläder mig när någon tar sig an Ulysses. Själv har jag aldrig mäktat med mer än de utdrag vi läste på litteraturvetenskapen (de var iofs ganska digra). Vill man ha annan (kanske mer lättläst) stream-of-consciousness-läsning så rekommenderar jag "Mot fyren" av Virginia Wolf. Glad sommar!

      Radera