torsdag 29 augusti 2013

Sommar summarum

Ok, så sommaren är kanske inte heeelt slut ännu men jag känner att det nu kan vara på sin plats att summera sommarens läsning.

Jag hann inte med riktigt alla de böcker jag planerade att läsa i juni, dock så tillkom det en bunt andra insmitare så totalen blir ungefär den samma. But, hey, who’s counting?

Gold – Chris Cleave
Lika bra som Little Bee? Nej, men ändå en klart läsvärd roman. Utförlig recension här.

Top of the rock – Warren Littlefield
Hanns inte med. Ligger på nattygsbordet under, typ, fyra andra som jag är mer sugen på just nu.

Ziggyology – Simon Goddard
“ … part history, part space opera, part rock’n’roll cartoon.”
En biografi över Ziggy Stardusts, inte David Bowies, spektakulära men korta liv på planeten jorden. Mycket underhållande för en Bowietok som jag. Mycket ovanlig rockbok.

Avgrundens änglar – Magnus Nordin
Dottern lånade ut den till en kompis. Får återkomma till den.

KISS – Den osminkade sanningen – Carl Linnaeus
Det var grymt kul att känna sig som femton igen! Mina tankar om boken, plus några hårresande bilder, hittar du här.

Fjärde riket – Maria Nygren
Blev inte av. Men jag ska. Världsapromiss!

Heavy Metal Murder – Lemmy Loot
Hårdockssmällkaramellbagatell. En mycket vänlig sågning här.

Bubble – Anders de la Motte
Tredje och avslutande delen i De la Mottes thrillersvit bjuder på samma sorts action och spänning som Buzz och Geim, men nu är jag trött på anti-hjälten HP. Ska bli kul att se vad, den numera världsberömde, deckarkungen från Lomma kommer med nästa gång…

The Last testament – A Memoir of God (med David Javerbaum)
Guds självbiografi? Med lite hjälp från en av huvudförfattarna från The Daily Show? Kul, men roligast i små doser. Utmärkt toalettbok. ;-)

Från Holmes till Sherlock – Mattias Boström
Holmes genom tiderna. En populärhistorisk resa. Mycket underhållande även för oss icke-Sherlocknördar. Läs mer här.

En droppen svart blod – Karin Henriksson
Nej, ras, tolerans, apartheid och rasism kändes för tungt i sommarvärmen. Får läsa den framför brasan i vinter istället.

Bakom masken – Peter Criss
TVÅ KISS-böcker på en sommar? Ska det verkligen behövas? Nej. Började på den men det kändes väldigt mycket ”same same” efter att ha läst Linnaeus bok. Återkommer till Catman …

Journal 64 – Jussi Adler-Olsen
No love for Jussi. Förlåt. Lovar läsa när jag hittar tid.

Bödeln Frälsaren Observatören – Carin Tollström
Mnjaeeääh. En någorlunda kul och originell idé – ”Mord i Expedition Robinson”, typ – men alltför många orimliga vändningar i handlingen och klyschiga karaktärer drar ner betyget till knappt godkänt. (Vill man läsa en briljant bok på ungefär samma tema kan jag rekommendera Ben Eltons Dödskänd. Mord i en ”Big Brother”-lik såpa.)

Och så var det de titlar som trängde sig på helt hux flux…..



Analfabeten som kunde räkna – Jonas Jonasson
Gillade du Hundraåringen… kommer du med all sannolikhet att älska även den här. Samma typ av varmhjärtad skröna, skönt persongalleri och humoristisk behandling av riktiga händelser i världshistorien. Blir dock, i mitt tycke, precis som i debutboken lite väl fånig i tredje akten. Men det verkade ju inte påverka dess popularitet direkt … ;-)  

The Ocean at the End of the Lane – Neil Gaiman
Neil Gaiman. Neil Gaiman! Neiiiiiil Gaiman!!! Läs mer om min idoldyrkan här.

Peter & Max – Bill Willingham
Mannen bakom en av mina absoluta favoritserier, Fables, har skrivit en roman som utspelar sig i samma serie-universum. En sagorysare med rötterna i Råttfångaren i Hameln.  

I kroppen min – Kristian Gidlund
Svårläst men fantastisk. Tårdrypande recension här.

Och så de här tre som jag kom på efter att jag fotat de förra fyra …  
 


Dad is Fat – Jim Gaffigan
Pappabok av känd standup-komiker. Inte fullt så kul som den lät när han var och pratade om den på ”The Daily Show”, men ändå rätt småkul. Bra toabok även den.  

Sista Testamentet – James Frey
En briljant romanidé som blev en godkänd roman. Min text om den ligger här. Praise the Lord.

Fjällgraven – Hjorth/Rosenfeldt
Tredje kriminalromanen om genialiske, men bufflige, psykologen och profileraren Sebastian Bergman (spelad på TV av Rolf Lassgård). Inte dålig, men svagast av de tre. Uppmaning till skärpning här.

Vinterböcker.
Here I come.

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar