söndag 15 september 2013

Augustjuryn - Here I come!!!!



"Vi är glada att du vill delta i den elektorsförsamling på 21 personer som ska rösta fram Årets svenska skönlitterära bok 2013."

Skulle man kunna kalla det en bokälskardröm som gått i uppfyllelse? Ja! Oh, yes indeed!

Okej, nu är det ju inte så att jag är medlem av själva Augustjuryn (rubriken är lite missledande, här hittar du den riktiga juryn), men när de sex skönlitterära kandidaterna är utsedda, ja då är det jag (och 20 andra personer) som bestämmer vem som får Augustpriset! Pepp är bara förnamnet.

Den 21 oktober tillkännages vilka böcker jag har att välja mellan. Typiskt nog är jag i Indien då, så jag får raketläsa när jag kommer hem. Men det gör jag ju så gärna.

Vinnarna tillkännages på Augustgalan den 25 november. Och när er favoritbok vinner... ja, då vet ni vem ni ska tacka!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs

2 kommentarer:

  1. Grattis. Hoppas det blir några kul nomineringar.
    Jag var med i juryn 2008. Tre av de nominerade var lyrik. Av dem var bara Öijer överhuvudtaget läsbar. PO Enquist vann för sin urtråkiga självbiograroman.
    Detta samma år som fantastiska "Människohamn" av Ajvide kom ut!!
    (Den fick i alla fall Selma Lagerlöf-priset samma år...)

    // JZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller med dig om "Ett liv". Hade bara hört hyllningar, men var tvungen att lägga ner den efter inte ens en fjärdedel. Lyrik däremot har jag oftast inga bekymmer med.
      Vem tror du förresten plockar hem priset i år?

      Radera