söndag 20 oktober 2013

En färd till Indien


Nej, jag syftar inte på E.M. Forsters klassiker, utan på att jag själv står i begrepp att byta svensk höst mot Delhis smog under en dryg vecka. Resan kommer att ägnas åt annat än läsning(!) och därför finns bara två böcker med i packningen (till flygresan). Jack Kornfields A path with heart (ja, jag är i Indien på andlig business) och Curtis Sittenfelds Sisterland.

Eftersom jag kommer att vara helt utan sådana moderniteter som internet kommer jag inte heller att ha en aning om vilka Augustorisnomineringarna blir (vilket ju är extra viktigt för mig i år) och får således se fram emot en välfylld brevlåda med samtliga nominerade romaner när jag kommer hem. Hetsläsning på schemat från den 28 oktober alltså.

Tills dess förprogrammerar eder vänliga bloggansvariga den här sidan så att ni ska ha något att läsa när jag är borta. Vill också passa på att ge tips på tre böcker med Indien-tema:




 Are you experienced? av William Sutcliffe. En humoristisk backpackerhistoria som är grymt rolig att läsa på plats. Framför allt om du backpackar. Eller någon gång i ditt liv gjort det.





 


  

Ladies Coupe av Anita Nair. Apropå fina novellsamlingar - här är en till! En slags Decamerone-berättelse där sex kvinnor som delar tågkupé delar sina livsberättelser med varandra. Har givits ut på svenska som Kvinnor på ett tåg, men är slut på förlaget.









Mahatma! : eller konsten att vända världen upp och ner av Zac O'Yeah. O'Yeah är som bäst när han skriver sina personliga fackböcker. För dig som är intresserad av Indiens historia i allmänhet och Gandhi i synnerhet. Augustnominerades om jag inte missminner mig.







Att läsa är att resa, som de säger ;-)
Trevlig resa!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar