måndag 21 oktober 2013

Gästbloggaren: Rebecka Åhlund

Ja, vi vet. Rebecka Åhlunds debutbok Flickan på tavlan kom redan i våras, och våra gästbloggare brukar ju för det mesta ha en alldeles nysläppt bok i bagaget. Men vi gillar både boken och Rebecka så mycket att vi vill ha henne gästbloggande hos oss när som helst! Och nu är hon här. Håll till godo folkens! Rebecka Åhlund!


Min debutroman var en feministisk undersökning av teman som ensamhet, självständighet och gemenskap. Jag sparar den i en låda här någonstans. Den heter Hunden Ludda får en vän och är ännu inte utgiven. Sidorna i den pastellfärgade anteckningsboken är parfymerade. De luktar fortfarande. En lätt kvalmig doft, perfekt för den som inte lätt får migrän.

Sedan gick det trettio år innan jag skrev en bok igen.


Jag har skrivit däremellan, förstås. Skrivandet har varit mitt arbete i tjugo år vid det här laget. Reportage, krönikor, litteraturkritik. Jag har skrivit texter om kurser i att slå gräs med lie, om Snoop Doggs Instagram-konto och många hundra statusuppdateringar.

Men ingen bok.

Jag har alltid vetat att jag skulle skriva en bok. Jag visste bara inte vilken. Inget kändes självklart efter Hunden Ludda får en vän. Som skrivande människa är det viktigt att inte upprepa sig alltför mycket, tänkte jag. Och en feministisk undersökning av ensamheten- som jag var lite sugen på ett tag- en sådan hade jag ju redan gjort.

Det kom en historia bara. Den kom inte och knackade på en dag och bjöd in sig själv: jag knackade på och bjöd in MIG själv. Någon skakade min hand och sa: "Ta hand om det här huset". Jag lovade att göra det, och tänkte att det skulle bli skönt med lite lugn och ro.

Jag har varit så mörkrädd. Mössen har ätit upp isoleringen runt rören och kissat i min säng. En mus har till och med bitit hål i min kudde och byggt en koja av stoppet. Ett lodjur sprang förbi en kväll. Stolt och lite raggigt. En annan kväll såg jag två djur som hopplekte på ängen och jag vet än idag inte om det var grävlingar, mårdar eller fantasidjur.

Historien fanns där, bara, bland rotvältor, främmande tavlor och dragiga golv. Jag vet att det låter som om jag hittar på nu, men jag tror ärligt talat inte att jag hittat på något alls.


Rebecka Åhlund är frilansjournalist och krönikör. Flickan på tavlan är hennes debut. Just nu arbetar hon med en fristående fortsättning, I bland blir skogen vred, som kommer hösten 2014. Här kan du läsa Rebeckas blogg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar