lördag 12 oktober 2013

Inte vad jag förväntat mig!

När jag först såg denna bok så tänkte jag mig mysläsning på hög nivå. Österlen, cykelsemester (jag vill också på cykelsemester), vänskap i vått och torrt = mysigt.

Boken hade detta också men framförallt handlade den om ren och skär psykisk misshandel av vuxna människor mot vuxna människor på en arbetsplats. Hur är de människor funtade som med vilje psykar ut en annan människa på grund av avundsjuka och dessutom i grupp?! Mitt enda svar är att de är tröga, ointelligenta och inte förstår bättre! Jag ser alltid positivt på människor och försöker hitta deras fördelar och styrkor, så dessa mobbare måste ha andra djupt rotade problem som gör att man tar sig rätten att behandla andra illa?!

Jenny får jobbet som HR-chef på ett företag. Hennes första uppdrag blir att dra ner på kostnader, vilket i sig aldrig är positivt. Som på alla andra jobb sitter traditionerna i väggarna. Så har man fått fikabröd på fredagar en gång så är det direkt en tradition.

Efter det börjar hennes liv med utfrysning, lappar med hot osv. Livet blir inte bättre när VD:n bara öser över henne jobb och samtidigt inte stöttar henne mot personalen, fegis!

När hon kommer på sin sambo hemma att vara otrogen så bestämmer sig hennes tre närmaste vänner att de ska komma bort från Stockholm och göra en cykelsemester i Kiviks hemland.

Boken gjorde mig deprimerad och förbannad så det var helt klart fel typ av bok för mig som annars älskar nutidsromaner där kärlek inte är i centrum.

En bok som på gott och ont gjorde ett enormt djupt avtryck!

Veronica Wästergård
Killbergs Bokhandel Växjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar