tisdag 26 november 2013

Augustgalan - Kort rapport

Vad händer om man tar Bokmässan och tvingar ner alla deltagarna i en finmaskig sil? Enkelt! Man får Augustgalan. Intresserad allmänhet, vanliga kreti-och-pleti-bokhandlare och bibliotekarier stannar i silen. Gräddan minglar på Konserthuset i Stockholm istället för på Park i Göteborg. En branschfest med hermelinerna och en liten enstaka katt som jag själv som slunkit igenom av olika skäl. Spännande att få vara en fluga på väggen där.

Elektorsbalkongen var tillräckligt långt ifrån scenen för att telefonfotona knappast skulle göra Bea Uusmas segergest rättvisa. Istället lånar jag Sören Anderssons foto från Augustprisets hemsida.

Det var en kvinnornas kväll. Som väntat fick Lena Andersson det skönlitterära priset för Egenmäktigt förfarande : En roman om kärlek. Väl värt, även om jag själv föll handlöst för Liknelseboken : En kärleksroman (men med två Augustar i bagaget kan han kanske vara nöjd trots allt, den ranke Enquist från Hjoggböle).

Bea Uusma plockade hem priset i fackboksklassen, och det var onekligen välförtjänt. Hennes Expeditionen : Min kärlekshistoria är såväl fascinerande som beroendeframkallande och har dessutom tvingat mig att konfrontera min Andréefobi (mer om den här) medelst exponeringsmetoden (eller vad heter det, ni KBT:are där ute?). Var det förresten inte ovanligt mycket kärlek i titlarna i år? Men det är ju som bekant all we need.

Precis som Johan förutspådde fick Ellen Karlsson och Eva Lindström pris för Snöret, fågeln och jag. Och jag tror faktiskt att det finns barn som kommer att jubla ihop med både farmödrar och bibliotekarier. Antagligen lite högre än om min egen favorit Om detta talar man endast med kaniner, helt hjärtskärande fint presenterad av en kaninöroniklädd Lars Lerin, vunnit priset. Vi är tydligen många kaniner därute som dolt våra öron. Men den är lätt årets vuxenjulklapp!

Lilla Augustpriset togs hem av Nicole Accord - och skam till sägandes har jag inte hunnit läsa de nominerade novellerna. Det är lätt åtgärdat på tåget hem, eftersom de stacks i handen på oss precis innan vi lämnade Konserthuset. Tidigt. Gissar att den riktiga festen pågick någon annanstans. Jag tänker Lena Andersson och Eva Lindström uppflugna på ett glasbord i en svit någonstans. Tömmande minibaren och trashande hotellrummet i Augustyra. Ni kan läsa allt om det i valfri kvälltidning under dagen.

Bara kvinnor på prispallen (och ja - ni märker att Cindy Sherman stannade på Moderna Museet i helgen...)

Eller så kan ni istället läsa mer om vinnande böckerna, och juryns motiveringstexter här.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar