måndag 16 december 2013

Årets bästa böcker: Evas tio-i-topp!

Min spretiga lista

Årets bästa böcker? Vem kan egentligen minnas det? För mig är ofta en nyligen läst bok den bästa. Men visst, vid närmare eftertanke kommer fina läsupplevelser tillbaka. Håll tillgodo med min spretiga lista över favoriter 2013!


1. Chimanda Ngozi Adiche: Americanah
En sällsynt viktig, klok och rolig bok - allt snitsigt komponerat och formulerat. Det handlar om ras, fördomar, världens oordning, kärlek och inte minst hår i denna fantastiska roman av nigeriansk-amerikanska författaren. Fullständigt lysande roman - och det säger inte bara jag, utan också New York Times bland andra. Här låg också Adiches roman i topp över årsbästa böcker.

2. Helena von Zweigbergk: Än klappar hjärtan
Med absolut gehör skildrar denna svenska författare våra svenska liv. Det kan vara, som i denna nya roman, systrar som grävt ner sig i sina roller sedan barndomen. Så har det hänt saker som en dag plötsligt orsakar jordskalv i deras liv. Otroooligt bra och tonsäkert skildrat. Helena von Zweigbergk skulle skriva utomordentlig dramatik, det är jag övertygad om. Nästan Strindbergskt!

3. Johan Persson, Martin Schibbye: 438 dagar
Mångas favorit, även min, är denna starka överlevnadsskildring om fångenskapen under omänskliga förhållanden i Etiopien. En sällsynt viktig bok, dessutom, eftersom reportageteamen i världens oroshärdar lever farligt.



4. Lotta Lundgren: Tio lektioner i matlagning
Hon är verkligen så fantastiskt humoristisk, historieätaren Lotta Lundgren. Läs första kapitlet i hennes bok om mat och konsten att kyssas - och ni är fast! Dessutom kommer ni att vara mycket skickligare och ha betydligt roligare i köket efter denna non stop-läsning.

5. Lena Andersson: Egenmäktigt förfarande
Jag hade nog aldrig trott att Lena Andersson skulle bli en folkkär storsäljare. Men romanen om olycklig kärlek är både rörande och rolig, och säg den som inte känner igen sig...

6. Alice Munro: Brinnande livet
Klart att man ska läsa årets Nobelpristagare. Gärna den här novellsamlingen, eftersom den avslutas med fyra noveller från Alice Munros barndom. Man kommer liksom Alice Munro litet närmare här.



7. Camilla Grebe, Paul Leander-Engström: Dirigenten från St Petersburg
Sanslöst spännande thriller med stoff hämtat ur verklighetens Ryssland. Roffarmentalitet som slår det mesta, grymt och uselt. Ändå fick inte riktigt den här bladvändaren den uppmärksamhet den förtjänade när den kom ut. Genren kallas "Moskva Noir".

8. Malala Yousafsai, Christina Lamb: Jag är Malala
Den 16-åriga pakistanska tjejens egen historia borde helt enkelt alla, jag menar ALLA, läsa. Köp klassuppsättningar, ge till alla anställda, ge hela släkten. Så viktig är den, historien om Malala som blev skjuten av talibaner när hon bloggade om flickors rätt till skolgång. Och som klarade att komma igen - och ställde sig och talade inför världen i FN. Det fina är att Malala inte framställer sig som något övermänniska - egentligen är hon en vanlig tjej som också kan tjafsa med tjejkompisarna.

9. Karin Wahlberg: Än finns det hopp
Att väva en roman med ett helt kollektiv av människor, i en annan tid, det är stort. Men Karin Wahlberg har lyckats. I första delen av Lasarettet blir jag engagerad i varenda persons öde. Året är 1953, en allvarlig polioepidemi härjar. Femtiotalet känns i ordvalen och hierarkierna i samhället. Så trovärdigt och gripande skildrat!


10. Karin Alvtegen: Fjärilseffekten
Den kom tidigt i år, och har nästan blivit bortglömd. Men Karin Alvtegens Fjärilseffekten är en av de böcker i år som jag faktiskt ska läsa om. Få författare griper mig så djupt som Karin Alvtegen. Inget trams eller flams här inte. Fjärilseffekten handlar om små händelser som får avgörande verkan på våra liv, men också om nödvändigheten av försoning.







Om jag hade fått lägga till en 11:a.... hade det blivit Dan Brown: Inferno. Urspännande sträckläsning om bland annat Florens, och Dantes helvetesresa och med ett infernaliskt bra slut!








Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar