måndag 9 december 2013

Årets bästa böcker: Johans tio-i-topp

ALL YOU WANT FOR X-MAS IS BOOKS!



Ok.

Jag erkänner rakt upp och ner.

Jag har inte läst alla böcker som kommit ut i år.

Om vi uppskattar att det släppts åtminstone 3000 skönlitterära böcker under 2013 kan ni kanske ha överseende med att jag valt att lägga en del av min tid på annan kultur som t.ex. film, musik och serietidningar. Jag har även utfört visst förvärvsarbete samt avsatt perioder för umgänge med min fru och mina barn. Utöver detta har jag även bytt däck på två bilar vid två tillfällen samt krattat löv.

Men dryga hundratalet av årets titlar (och många av dem var riktig dryga, bah-dum tisch! ) har jag låtit passera mina ögon hela vägen in till amygdala.

Även om böckerna på min lista inte är sorterade i inbördes ordning kan jag nog erkänna att de första två titlarna är min stora favoriter i år.

Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman
Otroligt stark andraroman efter superdebutsuccén med En man som heter Ove.
Faktum är att jag tycker Herr Backman kan sluta skriva böcker som får stackars bokhandlare att gråta nu och istället börja skriva böcker om mord på Gotland som alla andra, riktiga, svenska författare.
Fullödig recension här.

Gone Girl – Gillian Flynn
Inte bara den bästa thriller jag läst i år, utan kanske t.o.m. den bästa thriller jag läst. Punkt.

Sonen – Philipp Meyer
En stor roman i alla ordets betydelser. Episk och kraftfull. Har jämförts med jättar som Steinbeck och Faulkner, men själv tänker jag mycket på Cormac McCarthys Blodets meridian.

Simmaren – Joakim Zander
Min klara favorit bland årets svenska spänningsromaner. En intensiv och rafflande berättelse, någonstans mittemellan Kepler och Theorin ungefär.

Onda flickor – Alex Marwood
Jag var övertygad om att detta var årets bästa thriller innan jag läste Gone Girl… Men men. God tvåa är inte småpotatis det heller! Mångbottnad, gripande och mycket spännande!
Läs min längre text om boken här.

Undret – R.J. Palacio
"Hur ni än tror att jag ser ut, så är verkligheten antagligen värre."
Hjärtskärande, men ändå feel-goodig, historia om en mycket speciell pojke. Visst närmar sig författaren "VARNING! SOCKERSÖTT!-gränsen här och var, men jag förlåter henne.

438 dagar – Martin Schibbye & Johan Persson
Jag brukar hålla min topp 10 skönlitterär, men Schibbye/Perssons bok är mer spännande än de flesta thrillers och mer gripande än de flesta romaner jag läst i år. En värdig Augustvinnare som inte vann.

Och bergen svarade – Kahled Hosseini
En oerhört begåvad historieberättares återkomst. Klart i klass med hans tidigare världssuccér Flyga drake och Tusen strålande solar. Recension, fläckad av tårar, här.

Förr eller senare exploderar jag – John Green
En otroligt välskriven och underhållande roman om kärlek mellan cancerdrabbande. Full med svart humor och LOL-värdiga dialoger. En "Crossover-roman", dvs att den kan läsas av den eftertraktade målgruppen 15-27-åringar. Jag tycker den passar utmärkt upp till 90 också. Men inte efter det.

De första Tolv (Passagetrilogin del 2) – Justin Cronin
Även om jag inte blir riktig lika blåst iväg som av den första (Flickan från Ingenstans) så är även detta ett imponerande romanbygge. Den lider lite av mellanaktssyndromet, men är fortfarande episk läsning.


Så där. Så det så.
Bara att skriva ut (eller öppna i iPhonen när du är i butiken) så är alla julklappsbekymmer över för det här året. Ok, så femåringen kanske inte blir jätteglad när han öppnar det stora, tunga paket som han trodde innehöll LEGO NINJAGO NINDROID MECHDRAGON och finner Meyers Sonen där istället men jag kan faktiskt inte lösa alla problem åt er! Glöm inte att släcka alla julljus innan ni går och lägger er.


Utrikiskt Hedersomnämnande:


The Ocean at the End of the Lane -Neil Gaiman
Hade svenska förlag varit lite handelskraftiga och översatt/gett ut den här boken redan i år så skulle den tveklöst fått ligga i min topp 3. Läs min kärleksförklaring till Neil Gaiman här, och min recension av denna bok här.








Utrikiskt Hedersomnämnade 2:



Let’s explore diabetes with owls – David Sedaris
Jag tror inte att någon idag levande författare har en större talang för att identifiera och beskriva vardagens, och livets, absurditeter. Läs min text om världens roligaste amerikan här.







Bubblare:


Den nya människan – Boel Berman
Bröderna Sisters – Patrick deWitt
Polis – Jo Nesbo
Så blir du snuskigt rik i snabbväxande Asien – Mohsin Hamid
Han är tillbaka – Timur Vermes
Spåren – Deon Meyer
Den osynlige mannen från Salem – Christoffer Carlsson
Rörgast – Johan Theorin

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar