lördag 21 december 2013

Tung litteratur


Ska du bara läsa/ge bort en tegelsten i jul så tycker jag du ska välja Philipp Meyers Sonen.

”Sonen är en episk skildring av tiden och de män och kvinnor som formade USA - nybyggarkulturen, indianerna, första världskriget, gränsstriderna, oljan och vägen till rikedom. En roman som redan nu utropats till en framtida klassiker.



Eli McCullough föds 1836, samma år som Texas deklarerar sig som självständig stat efter slagen om San Jacinto och Alamo. På ett sätt kan Eli sägas symbolisera denna nya republik, som också står som sinnebild för uttrycket Vilda västern. Men en dag förändras allt. När Eli är åtta år mördas hans mor och syster av comancher, själv blir han bortförd tillsammans med sin bror.



År 1936, på sin hundraårsdag, är det dags för Eli att berätta historien om sitt liv i det nya mediet radio. Hans berättelse har redan gjort honom till en legend. Hans son Peter McCullough deltar både i första världskriget och otaliga mexikanska gränsstrider. I sin dagbok berättar han om hur han tillsammans med sin legendariske far numera kallad Översten bygger upp en dynasti.



Långt senare, i våra dagar, råkar den åttiosexåriga Jeanne Anne McCullough, Elis barnbarn, ramla olyckligt i sitt stora hus. Hon är den femte rikaste kvinnan i Texas. Är hon nu på väg att dö? Eller har hon redan dött? Hon börjar minnas tillbaka till sin barndom, hur familjen kämpade för att skapa sitt oljeföretag och köpa loss marken. En kamp som gjorde dem ofantliga rika men också tycktes göra dem olyckliga och ensamma.



Dessa tre parallella berättelser om en familj skapar tillsammans en av de senaste årens mest omtalade amerikanska romaner.”



Jag ber om ursäkt för att jag bara kopierat bokens beskrivning rakt från förlagets hemsida här, men vi är mitt i julhandeln. Jag har inte varit ledig på 17 dagar, mitt knä gör ont och innan jag serverar mat till barnen hemma frågar jag om de har MedMera-kort.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar