tisdag 1 april 2014

Årets sommarplågor?


En av de återkommande, och roligaste, vårtraditionerna:
Att sätta sig med Svensk Bokhandels ”Sommarens böcker”-utgåva och bocka av vilka titlar man vill läsa nuuuuu!!!
Det kommer självklart att tillkomma fler, men här är de sex titlar som hoppade upp från sidorna, örfilade mig vänligt och skrek ”LÄÄÄÄÄÄSSSS MEEEEEEEJJJJ!!!”.
Och vem är jag att bråka.



Annika Lantz tidigare försök med bokutgivning har, ärligt talat, inte varit något vidare (9½ månad, Pest eller Kolera). Men hon är tveklöst en av Sveriges främsta humorister och jag älskar hennes radioprogram. Kan romandebuten Det Elfte Budet vara så rolig som jag hoppas på?

Technothrillerkungen Lars Wilderäng ger sig in en av mina favoritgenrer, dystopin. Ett hot mot allt mänskligt liv? Ett Sverige efter katastrofen? I’m there dude!



Roslund & Hellström är bland mina absoluta favoriter i den svenska kriminalfloran (även om jag var besviken på det senaste Ewert Grens-äventyret Två soldater …). Så hur ska det gå nu när Anders Roslund, tillfälligt, lämnar boet och skriver en spänningsroman tillsammans med manusförfattaren och bankrånarbrorsan Stefan Thunberg? Jag är väldigt nyfiken.

Författaren bakom ungdomssuccén Innebandypiraterna ger ut sin första roman för vuxna.
I Fem stjärnor för Färglösa skall det bjudas på skarp satir och gapskratt i en påhittad skånsk småkommun med galna kommunalråd, före detta strippor och svensk-amerikanska konsulter. Låter som en underhållande historia. Frågan är om resultatet kommer landa i Fredrik Backman-fåran eller i Karin Brunk-Holmquist-country? Jag vet vad jag hoppas på …



Marisha Pessls Nattfilm har jämförts med Gillan Flynns fantastiska dramathriller Gone girl. Är den ens hälften så bra kommer den att vara en av årets stora läsupplevelser. Håller tummarna.

En man av stil och smak är Anders Fagers tredje skräckroman (om vi nu inte räknar den första utgåvan av Svenska kulter alls, men/och räknar den suveräna novellsamlingen Samlade svenska kulter som en roman -vilket det är – vilket vi gör) om mörka krafter och dunkla makter mitt ibland oss. Jag hoppas på mer av allt.

Förlagsvänner. Gimme gimme gimme!!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar