måndag 14 april 2014

Bokhandlarna svarar: Hakar du på påskekrim-trenden?

Det började i Norge, så vitt vi förstår, trenden med att påsken ska ägnas åt rafflande och blodisande läsning. Nu verkar den ha slagit rot även hos oss, och vi frågade våra bokhandlare om de hänger på - eller kanske ägnar påsken åt helt annan litteratur. Tyvärr ett visst man(kvinno?)fall bland svaren, men kanske finns det annat som tar upp tid i veckan. Vad som skulle vara viktigare än läsning låter vi dock vara osagt.



Johan Zillén, Center Syd: Just nu är jag mitt i Iain M Banks Getingfabriken, en "klassiker" som gått mig helt förbi. Rejält skum bok. Våldsam, mörk och udda. Men ganska fascinerande i sin läskighet.
Sen ska jag börja på Sölve Dahlgrens Fem stjärnor för Färglösa. Ännu en rolig feelgood-roman för vuxna, om man ska tro marknadsföringen. Håller tummarna för att den är min smak. Mer Backman än Brunk-Holmqvist ifyouknowwhatImean ...







Susanna Mattsson, Jägersro: Jag kör tema krim/samhälle/grönska. Jag tar chansen att börja om på Tana Frenchs Broken Harbour (nu ute på svenska som Otrygg hamn). Började läsa den i en period när jag av någon anledning inte kom igenom en enda bok, oavsett kvaliteter. Hoppas på bättre fokus nu. Varvar med Kristian Lundbergs Det här är inte mitt land, som jag misstänker får läsas i portioner för att motverka inre explosion. Kanske påtar jag även i trädgården med Elin Unnes The secret gardener i näven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar