onsdag 7 maj 2014

Stora ord på få sidor



Är det bara jag som tycker att böckerna liksom bara sväller och sväller? Som om nutidsmänniskan inte klarar av att hålla sig kort och koncis. Jag är inte principiell motståndare till stort sidantal, men jag är en varm förespråkare av kill your darlings och stränga redaktörskap.

Finns det ens någon som håller sig under 300 sidor idag? När jag gick igenom vår engelska pockethylla häromdagen hittade jag i alla fall några moderna klassiker som kan fungera som inspiration och/eller eftertanke. Den tjockaste, Salingers Catcher in the rye, är 200 sidor. Orwells Animal farm bara 95. Innehållet ändå så obegränsat.

Något att fundera på, Knausgård?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägerso

ps. Ni vet att jag älskar Knausgård. Men hålla sig kort - inte riktigt hans grej va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar