torsdag 5 juni 2014

Sommar, sommar, sommar...


Tittar igenom listan på årets sommarpratare, och är det inte ovanligt få författare? I alla fall ovanligt få som jag vill lyssna på?

Visst, vi får ju Johan Theorin (sätter min mamma på att han kommer att prata Öland), Kjell Westö (som jag upptäckte tack vare Augustnomineringen), Therése Söderlind (som bara blir bättre, hur bra kommer inte roman nummer tre att bli?), Martina Montelius (måste läsa Främlingsleguanen nu, finns i pocket sedan några veckor, och hoppas på att få höra lite om uppväxten – ja,  jag vill ha litterärt skvaller), Athena Farrokhzad (här sätter jag istället mamma på att det blir politik, och kanske poetik?), Bea Uusma (Andrée, det måste bli Andrée. Och ja jag ska lyssna trots min fobi)... Och Åsa Larsson för den som vill. Det blir nog bra med det.

Men till nästa år, ni på Sveriges Radio som läser detta, skulle jag kunna gå in som konsult så att vi får åtminstone 50 procent författare. Vi är många boknördar som skulle jubla.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar