torsdag 24 juli 2014

Kulturgryning!

Athena räddar kultursommaren.

Nu är det slut på gnäll i den här boxen. På ett tag i alla fall. Efter skräckupplevelsen i form av icke-läsande flygplanszombies i början av sommaren har jag varit lite oroad över den litterära offentligheten. Men nu, kära vänner, är jag glad igen.

Skäl ett: "Sommar" i P1. Och med det menar jag Athena Farrokhzads fantastiska sommarprogram! När hon inleder med att citera Brecht ("Vad är det här för tid, när ett samtal om träd nästan är brottsligt, eftersom det innebär tystnad om så mycket grymhet.") ryser jag. Och det fortsätter jag att göra. Hon väljer att prata politik och poesi i en och en halv timma. Och som hon gör det! Kompromisslöst, allvarligt, förföriskt. Lyssna här alla som missade. Och läs för all del hennes debut Vitsvit som Augustnominerades förra året. Såhär tyckte jag om den (och ja, jag läste om den, och ja, den fortsatte att växa).

Skäl två: Strandkultur. Dagen efter Farrokhzads sommarprat tillbringades vid Dagstorpssjön. Fler än jag hade fått idén att ta sig dit och vanligtvis brukar jag önska mina medbadare all världens väg, men när de diskuterar Amanda Svenssons Allt det där jag sa till dig var sant, då lyssnar jag! Så väldigt trevligt att få ligga och låtsasläsa medan man egentligen tjuvlyssnar på någons bokprat. Mer sådant.
Såhär tyckte jag om förresten om Amanda Svenssons bok.

Sommaren artar sig.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar