fredag 29 augusti 2014

Mitt nya jobb... (Ich bin ein Berliner part 2)

Jag älskar Berlin! Jag tror att jag måste flytta dit. Och när jag gör det så kommer jag att arbeta på ett av två följande ställen:

1. Saint George's English Bookstore

Som utlovat gjorde jag ett besök i denna fantastiska lilla, men sprängfulla affär som doftade exakt som min morfars arbetsrum brukade göra (okej... minus pipröken). Nya och gamla böcker från golv till tak, stamkunder som kom och bytte in sina utlästa Hemingways och en galet trevlig man i kassan som ville diskutera svenska Nobelpristagare. ("Transtromer, yes we have him!").

Lustigt nog var det dock en helt annan svensk författare som råkade ligga på disken :)



 
 
Så ny att hemsidan inte hunnit bli klar ännu, men såååå värd ett besök är denna kombinerade boklåda och café i Friedrichshain. Lockades in av de faktiska boklådorna utanför och åt en magiskt god bagelfrukost bland böckerna. Flera olika utgåvor av Brideshead revisisted, Steve Sem Sandberg på engelska och Django Reinhardt i högtalarna. Whats not to like? Ja, jag vet inte. Hade jag bara kunnat tyska hade jag försökt tjata mig in i personalstyrkan på studs.
 
Ja, och så får jag be om ursäkt för den usla bildkvalitén. Hoppas ni får en någorlunda uppfattning om myset i alla fall.
 
Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro
(än så länge...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar