onsdag 8 oktober 2014

Och vinnaren är...


Ngugi Wa Thiong'o! I alla fall om vi får tro Ladbrokes som sätter oddsen på denna kandidat till 4,50 dagen före tillkännagivandet. Och gissningen torde inte vara helt irrelevant, spelbolaget har träffat rätt fyra gånger under de senaste nio åren.

Dessutom borde det rimligtvis vara en författare jag inte läst i år. Av de tio högst tippade är det nu bara Murakami jag läst. Och han kommer inte att få priset (inte tillräckligt svår om man frågar en suris, inte tillräckligt intressant om man frågar mig. Det har nu å andra sidan ingen någonsin gjort. Jag kan dessutom ha läst fel Murakami, så är det jämt).
I övrigt tänker jag mig icke-europé och icke-amerikan (trots att Svenska Akademien hävdar att de inte tar hänsyn till sådana trivialiteter som kön och  etnicitet). Så varför inte en kenyan? Som jag dessutom är nyfiken på.

Ngugi Wa Thiong'o alltså. Modernista har under året givit ut tre titlar på svenska, och en fjärde är på väg. Se till att skaffa dig ett ex av "Om icke vetekornet" före klockan 13:00 imorgon. Sedan lär de vara slut.

Annars skulle jag gärna se att Amos Oz (rankad 28) fick priset. Det känns som att världen behöver höra det han har att säga just nu. Men som sagt, akademien tar inte hänsyn till politik. Och det kanske de inte ska heller, även om det de tar hänsyn till - litterär kvalitet - är något mycket subjektivt.

Nåja, spänningen är olidlig. Alla nördar på tårna.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar