fredag 16 januari 2015

Bra där, Månpocket!

Trogna följare av den här bloggen känner till min faiblesse för Kate Morton, drottningen av högklassiga anglofila underhållningsromaner. Ni är likaledes bekanta med min aversion mot de 80-talsvibbiga omslagen ("Dimmornas lek" är kanske det mest avskräckande exemplet, men samtliga är fula - utom möjligtvis pocketomslaget till "I det förflutna").

Kanske känner fler som jag, för nu tänker Månpocket ge ut Mortons romaner med nya, lady-littade omslag. Lite Downton Abbey sådär. Brittiskt vindpinad stämning. Romantisk mystik. Jag säger bara jaaaaaa! Här är de förslag förlaget presenterar på sin Facebooksida. Så himla rätt tänkt.



Att de sedan inte når riktigt hela vägen må vara hänt. Omslaget till "I det förflutna" är fantastiskt fint. Väldigt Audrey Niffenegger. Eller "Skuggan över stenbänken", för den delen. Men i övrigt skulle jag vilja ha mer av de mystiska bakgrunderna och mindre av de svala damerna. De ger mig fortfarande lite mer kioskvibb än önskvärt.Vi pratar ju kvalitetsunderhållning här. Då är ryggar bättre än blickar i fjärran.

Det är dock miljoner gånger bättre än innan (se exempel nedan). Bra där, Månpocket! Förhoppningsvis hjälper ni fler att upptäcka Kate nu. Jag ska som vanligt göra mitt i butiken.



Här och här kan ni läsa lite mer om vad jag tycker om Kate Morton.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

4 kommentarer:

  1. Intressant! Jag har faktiskt konsekvent valt bort Kate Morton för jag trodde det var sämsta sortens trams. Det är en milsvid skillnad mellan de undre och de övre omslagen! Dock håller jag med dig om att om man ändå ger ut dem på nytt med reviderade omslag så kunde man löpt linan ut och inte fokuserat så på ansiktena. Jag gillar de både bokomslagen längst till vänster, de är fina båda två. De två högra kunde man dämpat lite genom att inte ha så stora frontfigurer. Kanske ska läsa en bok av Morton ändå? Har aldrig tänkt tanken förrän du skrev det här inlägget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är exakt det jag menar! Omslagen har signalerat trams och om jag inte hade fått henne rekommenderad en gång i tiden hade jag aldrig heller läst! Sedan är det ju inte Modiano direkt, men absolut god underhållningslitteratur för den som gillar gamla dragiga hus och torr engelsk stämning. Min favorit är "I det förflutna" om du vill ha någonstans att börja.

      Radera
  2. Njae...jag föredrar Lennox, haha. Men det där med omslag är viktigt.
    https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/07/08/the-house-at-riverton/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, har inte läst Lennox! Var ska jag börja?

      Radera