tisdag 24 februari 2015

Bokhandlarna svarar: Susannas REA-tips 2015

Imorgon smäller det! För romanläsaren är det en bokrea av episka (hö, hö) mått. Så otroligt många bra böcker att jag har haft svårt med hur jag ska lägga upp mina tips (eller min ekonomi). Såhär blev det till slut:

Et voila! Era REA-inköp. Vill ni ha fler tips?
Okej, bara hör av er i kommentarerna.
Romaner:
Ni måste köpa: Okej, håll i er. "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson (rec. här). "Godnattsagor för barn som dricker" av Marjaneh Bakhtiari (rec. här). "Det eviga folket är inte rädda" av Shani Boianjiu (rec. här). "Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie (egen läsning pågår). "Kanada" av Richard Ford (rec. här). "Nattens dåd" av Dennis Lehane (rec. här). "En hemstad" av Kristian Lundberg (rec. här). "När duvorna försvann" av Sofi Oksanen (rec. här). "Vägen mot bålberget" av Therése Söderlind (rec. här). "Steglitsan" (Åh, kära älskade steglits!) av Donna Tartt (rec. här). Och så "Hägring 38" av Kjell Westö (rec. här). Jag sade ju att det var många bra romaner.

Jag köper: "De yttre boulevarderna" och "De dunkla butikernas gata" av Patrick Modiano. "Nätternas gräs" gav mig smak för den senaste Nobelpristagaren. "NW" av Zadie Smith. Läsningen av Smiths senaste föll av någon anledning mellan stolarna. Det åtgärdas nu. "Emma" och "Övertalning" av Jane Austen. Jag visste att jag gjorde rätt i att göra mig av med fula filmomslags-Emma i min stora bokutrensning. "Orlando" av Virginia Wolf. Jag har sett filmen. Jag har inte läst boken. Kardinalsynd. Kanske måste jag även slå till och köpa Kristina Sandbergs hyllade Maj-trilogi. Ja, det måste jag nog.

Deckare:
Ni måste köpa: "Betraktaren" av Belinda Bauer (rec. här). "Gone girl" av Gillian Flynn (rec. här). "Onda flickor" av Alex Marwood (rec. här) och "Polis" av Jo Nesbø (rec. här).

Jag köper: Faktiskt ingenting. Har inte samma must have-känsla för deckare som jag har för romaner. Pocket duger bra. Eller ljud. Så det blir inget blod och mord i år.

Serier:
Ni måste köpa: "All I want for christmas is planekonomi" av Sara Granér (rec. här).

Jag köper: "Det är svårt att vara Elvis i Uppsala". Enda Hemmingsson-albumet jag inte äger. En självklar investering.

Fackböcker:
Ni måste köpa: "438 dagar" av Johan Persson och Martin Schibbye (rec. här). En vegetarisk kokbok, det finns ovanligt många att välja på i årets rea så passa på! "Bowie - Album för album" (bara se antalet träffar ni får på Bowie om ni söker i den här Bo...kbloggen).

Jag köper: "Plenty" av Yotam Ottolenghi. Äntligen en vegetarisk kokbok som är full av rätter jag aldrig lagat. "Historien om Leila K" av Petter Wallenberg. Har förökt undvika att köpa den här boken i evigheter. Men Leila är Leila (filmtips. "Fuck you, fuck you very much"). "John Lennons brev" kan jag ju inte heller motstå trots att mitt Lennon-bibliotek är sprängfyllt. "David Bowie : A Life in Pictures" av Chris Welsh. Se föregående motivering. Dessutom har jag ju omslagsbilden som pin.

Barn- och ungdomsböcker:
Ni måste köpa: Det jag köper (se nedan) samt Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (läs om böckerna här, här och här) och "Förr eller senare exploderar jag" av John Green (rec. här). Och så Emmy Abrahamssons "Only väg is upp" (rec. här).

Jag köper: Presenter! "Nyfikna öron : Husdjur", "Hej Dino" av Sarah Sheppard och Stina Wirséns "Vem där?" till de minsta. Klassikern "Till vildingarnas land" för de lite större. "Mitt lyckliga liv" av Rose Lagercrantz för de ännu lite större och Maria Gripes "Agnes Cecilia", Roald Dahls "Matilda"  och Ole Lund Kirkegaards "Gummi-Tarzan" och "Gusten grodslukare" till slukaråldern (hö, hö igen).

Och alltså, ni måste ju inte köpa någonting. Även om jag uttryckt mig så. Men bara försök att låta bli när det är så bra. Och så billigt!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar