lördag 14 februari 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken är den bästa kärleksromanen?

Eftersom det är Alla Hjärtans Dag idag tänkte vi be bokhandlarna guida oss i den litterära kärleksdjungeln. Här är deras favoriter!


Johan Zillén, Center Syd: ​Jag är så säker i min manlighet att jag utan skam kan erkänna att jag storgrät åt "den där scenen" i David Nicholls "En dag". Tyckte även om resten av boken.










Eva Killberg, Ängelholm: Den vackraste kärleken är olycklig. Visst är det konstigt? En riktig utmaning för en författare vore att skriva den lyckliga kärlekens roman. Men det har alltså inte min favorit gjort. Däremot har Douglas Kennedy lyckats med den ultimata romanen i "Ögonblicket" - med förälskelse, livslång kärlek, omständigheter som människor inte rår över, olyckliga val och dessutom spänning. Alltsammans utspelas i Berlin i skuggan av muren. Oslagbart - och gott folk - romanen finns dessutom i pocket.






Susanna Mattsson, Jägersro: Nu tror ni att jag kommer att svara "Stolthet och fördom" va? Men nej... som kärleksroman står den sig slätt med en annan engelsk klassiker. Jag pratar förstås om "Svindlande höjder". Den olyckliga kärlekshistorien mellan Cathy och Heathcliff tar kål på mig. Varje gång.









Filip Nygren, Helsingborg: Det är nog ingen som skulle påstå att jag är en större konsument av romantiska böcker, men det råkar vara så att jag har en titel jag vill lyfta fram för den här frågan: "Konsten att höra hjärtslag" av Jan-Philipp Sendker, en historia som sträcker sig från 1950-talet till nutid. En modern kvinnas önskan att lära känna sin far som föranleder en vacker och romantisk saga, som sträcker sig över olika familjer, kontinenter och kulturer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar