måndag 23 februari 2015

Bokhandlarnas svarar: Odettes REA-tips 2015

Jag brukar rekommendera barn- och ungdomsböcker ur rea-katalogen och det tänkte jag göra även detta år:

0-3 år:


"Här är den lilla gården" av Barbro Lindgren. Tja, vad ska man säga? Hon fick inte ALMA-priset av en slump!

"Knacka på!"
Av Anna-Clara Tidholm. Åh så enkel, och åh så bra!

"Här kommer Ingrid" av Katerina Janouch. Svårt att motstå denna lilla tjej, vet många barn som blivit beroende!



3-6 år:


"Historien om någon" av Åke Löfgren. Nostalgitripp för alla föräldrar…

"Mirabell" av Astrid Lindgren. Perfekt kombination med Astrids underbara saga och Pija Lindenbaums bilder.

"Skratta Lagom"
av Gunilla Bergström. Det börjar väl bli ganska uppenbart vid det här laget att jag gillar de gamla klassiska barnböckerna… Bara att tacka för att de alla verkar dyka upp denna rea (också)!



6-9 år:


"Lilla Lollo" av Margareta Nordqvist. Grymt (!) söt gris, riktigt lättläst, med bara versaler.

"Sommardrömmar"
av Pia Hagmar. Ett måste för alla hästfrälsta tjejer (och givetvis killar med, men de brukar tyvärr inte vara så många). Oj vad hästböcker jag har plöjt!

"Boken om Mademoiselle Oiseau" av Andrea de la Barre de Nanteuil. Vet inte riktigt om detta kan klassas som barnbok, har nog bara sålt den till vuxna som verkar vilja behålla den själv, och det förstår jag!



9-12 år:

  
"Gummi-Tarzan" av Oe Lund Kirkegaard. Denna läste min första fröken högt för oss, supernostalgi!

"Glasbarnen" av Kristina Ohlsson. Mysrys för slukaråldern. Ingen har väl missat Kristina Ohlssons deckare för vuxna…?

"Kitty och e-postmysteriet" av Carolyn Keene. Kul att Kitty hänger med och tydligen har moderniserats. Fanns inget e-postmysterium när jag var liten, då var det minsann vanliga brev som gällde.



Tonår:


"Förr eller senare exploderar jag" av John Green. Eller "The fault in our stars" som filmen som boken bygger på heter.

"Flyga högt" av Katarina von Bredow. En lysande relationsroman för högstadiekidsen.

"Only väg is upp" av Emmy Abrahamson. Swinglish is what som gäller. Drömmen om teaterskola i London delas nog av många.



Fakta:

  
"Min första engelska ordbok"

"Kom så lagar vi mat"
av Carrie Love.

"Viktiga kartor"
av Sarah Sheppard.

Odette Gross
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar