tisdag 17 februari 2015

Cherchez la femme, ordentligt

Jag har en bekännelse.

Uppenbarligen diskriminerar jag kvinnliga författare.
Det är inte medvetet, men när jag gjorde den kommunalt lagstadgade genuskontrollen av 2014 års läslista (som varje bokhandlare måste göra senast den 25/2 påföljande år för att undvika företagsbot på 1800 kr samt en obligatorisk 2-dagarskurs i ledning av Gudrun Schyman) insåg jag följande:

2014 läste jag 89 böcker.
Endast 12 av dem var skrivna av kvinnor (+ en av äkta paret ”Lars Kepler”).

Även om vi undantar nya böcker från favoriter som Gaiman, Ajvide och Backman så känns det inte bra.

Jag kan kanske skylla på att genrer som intresserar mig föga, exempelvis ”Chic-lit” (Keyes, Dillon, Hamberg mfl.) och ”Erotik” ("Femtio nyanser"-typen), är starkt kvinnodominerade (eller ”domineraNde” i "Femtio Nyanser"-fallet ).
Men på roman- och deckarfronten finner jag ingen ursäkt.

Bättring måste till.
Framöver, med start i år, bli det varannan damernas.



I februari har jag nu slukat Paula Hawkins superba thriller ”Kvinnan på tåget”, Liane Moriartys mycket snillrikt konstruerade roman ”Öppnas i händelse av min död” och är mitt i Meg Abotts hejarklacksdrama ”Om du vågar”. Utförliga recensioner kommer senare i vår när böckerna släpps.

Sen ska jag ge mig in i Kate Atkinsons mycket omtalade ”Liv efter liv” samt be bokförlagen Forum resp. Ordfront att skicka mig läsex på Caroline Kepnes thriller-i-Gone Girl-stil-med-bokhandelskoppling ”Du” och Olivia Bergdahls kritikerhyllade ”Efter ekot”.
Här ska ställas jämt, baske mig!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar