måndag 13 april 2015

Bokhandlarna svarar: Vad ser du fram emot ur sommarutgivningen?

I fredags fick vi ta del av Evas sommarfavoriter. Nu är det dags för resten av våra bloggande bokhandlare att avslöja vad de tror att de kommer att älska i sommar.



Johan Zillén, Center Syd: Ok, jag ska inte hymla. Jag är sjukt nyfiken på att var David Lagercrantz tar vägen med Stieg Larssons karaktärer i den fjärde Millenniumboken "Det som inte dödar oss". Jag och några miljoner läsare till förmodligen ...
Hört en hel del gott om Anne-Cathrine Riebnitzskys "Tyrannens barn". Publik- och kritikersuccé i Danmark.
Och en ny Nesbø är alltid en ny Nesbø. Även om förhandsinfon om "Blod på snö" antyder att den skiljer sig rätt väsentligt från Harry Hole-böckerna.




Susanna Mattsson, Jägersro: Tycker att sommarutgivningen som alltid är lite tunn, känns ännu lite tunnare i år. Vilket är bra för jag har ännu inte hunnit med Kate Atkinson, Miranda July, Jeanette Winterson och Lionel Shriver ur vårutgivningen. till exempel.
Men... det kommer ju en ny Nesbø, även om jag på beskrivningen tycker att det låter mer "Huvudjägarna" än "Sonen" (oroväckande). Läsas ska den ju dock. Riktigt nyfiken också på Anneli Furmarks serieroman "Den röda vintern". Och på "Mina hjältinnor" av Samantha Ellis som jag skrivit om här. Dessutom tänker jag mig till Paris i slutet av juni och då passar det kanske att läsa alltid lika utmärkta Moa Eriksson Sandbergs ungdomsbok "Paris, Lola & jag". Det ska nog bli en helt okej sommar än då det här.




Filip Nygren, Helsingborg: Först och främst bland titlarna väljer jag Lars Wilderängs "Stjärnfall", uppföljaren till "Stjärnklart" som kommer lagom till början av min semester i augusti. Av någon anledning så kan jag inte få nog av postapokalyps och framtidsdystopier för tillfället. Att det hela utspelas i Sverige i modern tid gör att hela läsupplevelsen, trots temat, känns fräschare och desto mer övertygande.
Redan i juni släpps "Solvarg" av Iggulden, japp ännu en uppföljare, där den första delen heter "Stormfågel". Tyckte väldigt mycket om hans serie om Caesar och romarriket, men var inte lika förtjust i böckerna om Genghis Khan. I denna nya serie har Iggulden hittat formen igen och fokuserar på rosornas krig i England under 1400-talet och jag kunde knappt slita mig från den första delens intriger, våld, hämndaktioner och förräderier.
Och ja, jag är väl medveten om att alla titlar än så länge har börjat på S!
Till sist vill jag nämna "Baka nytt", som kommer från författarna av "Nytt bröd", nu med recept som tydligen ska göra det "omöjligt" att skilja glutenfritt från vanligt bröd. Då jag behöver all hjälp jag kan få med att baka bröd, man kan definitivt skilja vanligt bröd från mina monstruösa skapelser, blir det ett givet köp i slutet av juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar