måndag 25 maj 2015

The story of my life …


“När hon kliver in i bokhandeln där han arbetar är han förlorad. Han måste få veta allt om henne. Måste få ha henne för sig själv. Så han börjar följa efter henne, spionera när hon träffar andra män, bryta sig in i hennes lägenhet, stjäla hennes telefon och hacka hennes e-post. Han kommer inte att låta något, eller någon, stå i vägen för deras kärlek.”

Ja, som ni förstår är det nästan som att läsa om sitt eget liv.
Äntligen en författare som skildrar vardagen för oss bokhandlare …

Eller nja, kanske inte riktigt.
Huvudpersonen och berättarrösten Joe och jag delar många åsikter om litteratur, det är sant. Vi brinner bägge för böcker och den fysiska bokhandeln men, i ärlighetens namn, så slutar nog likheterna där.
Det är ytterst sällan som jag stalkar mina kunder, eller brutalt mördar deras gamla pojkvänner och påfrestande bästisar. Jag säger inte att det aldrig sker, men det hör absolut inte till vanligheterna.

Caroline Kepnes thrillerdebut ”Du” har fått fin kritik och mångna bokbloggshyllningar.
Stephen King (Skräck- och Blurbmästaren) twittrade: ” … hypnotisk och skrämmande. Lite Ira Levin, lite Patricia Highsmith, och full av skarp humor... Originellt. Har aldrig läst något liknande...”

Själv är jag definitivt road av denna udda, och lite porriga, American Psycho-kusin. Men riktigt ivägblåst blir jag inte. Boken är smockfull av popkulturella och litterära referenser. Kul ett tag, lite tradigt i längden. En del av intrigvändningarna känns väldigt konstruerade och ”bekväma”.
Och även om Fröken Kepnes är en långt bättre författare än Fru James så får jag ändå konstant ”Fifty Shades”-vibbar i både handling och dialog.

Good, but not great. Tre starka getingar ungefär.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar