måndag 27 juli 2015

Bästa resesällskapet


Nu lämnar jag boknaseriet för en tid och går på semester. Större delen kommer att tillbringas i favoritstaden Berlin. Det bästa med en riktig storstad är att det trots upprepade besök alltid finns nya saker att upptäcka. Så jag har ägnat nedräckningstiden till att peppa och fantasiresa med de här två utmärkta reseguiderna. Bägge fjärran från den klassiska resehandbokens torra uppräkningar av sevärdheter du kan googla upp på tre sekunder.

Karavans "Mitt"-guider funkar faktiskt precis som det är tänkt, det vill säga som den där kompisen på plats. Den med kollen du inte har. Samma sak gäller Valle Wigers utmärkta "Berlin stadsdel för stadsdel" (som jag även äger i en tidigare upplaga, så bra är den). Den senare innehåller dessutom intervjuer med Berlinbor, boktips och har en ton och ett språk jag verkligen uppskattar. Och även om en del av tipsen är samma i de båda böckerna kompletterar de varandra fint.

Som tur är har jag också några riktiga kompisar av kött och blod (ja jag har sådana också, inte bara pappersvänner) på plats som kan ge mig alla de där extra superspeciella tipsen. De där som ingen guidebok i världen har koll på eftersom de är specialsydda för mig.

Lyx.

Och för er som undrar... Självklart kommer jag att agera Tysklandskorrespondent åt Bokboxen under min resa. Håll utkik!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar